Kokosolie gezond?

Waarom is kokosolie gezond?

​Waarschijnlijk heb je ook de snelle wijdverspreide populariteit van kokosolie opgemerkt. Afgewezen door de medische gemeenschap vanwege het verzadigd vetgehalte is, lijkt het erop dat kokosolie weer wordt geaccepteerd.

​Al jaren is gewaarschuwd tegen het consumeren van verzadigde vetten en kokosolie is zonder goede reden hieronder gebracht. Hiermee scheren ze alle verzadigde vetten over een kam.

Een deel van de reden waarom kokosnootolie zo’n superfood is, is het unieke voedingsprofiel. Het werd jarenlang vermeden vanwege het 92% verzadigde vetgehalte, maar recent onderzoek laat zien dat dit stigma onterecht was.

​Waarom onterecht?

​Onderzoek heeft eindelijk de geheimen ontdekt van deze geweldige vrucht: De meeste vetten in kokosolie zijn verzadigd, maar ze zijn in de vorm van MCT’s (Medium Chain Triglycerides, ook wel MCFA’s genoemd), die het lichaam anders beïnvloeden dan korte en lange keten vetten.

​Deze middellange vetzuren (MCFA’s) vetten omvatten:

​•    Lauric Acid: Dit voordelige vet maakt 40% van de totale vet samenstelling uit, waardoor het een van de hoogste natuurlijke bronnen van de natuur is. Het lichaam zet laurinezuur om in monolaurine. Aangetoond is dat monolaurine nuttig is om de immuniteit te verhogen en virussen en ziekte te bestrijden

•    Caprylzuur: Nog een gezond vet met antibacteriële en antimicrobiële eigenschappen.

•    Capric Acid: Dit wordt omgezet in monocaprin in het lichaam en heeft immuun stimulerende en antimicrobiële eigenschappen.

​Medium-vetzuren (MCFA’s)

​De meeste vetten die we consumeren zijn vetzuren met lange keten die afgebroken moeten worden voordat ze kunnen worden geabsorbeerd.

Kokosolie bevat veel korte en middellange vetzuren, die gemakkelijk verteerd worden en rechtstreeks naar de lever worden gestuurd voor energieproductie.

Omdat MCFA’s rechtstreeks naar de lever worden gestuurd voor de spijsvertering, is er geen gal of pancreas enzymen nodig voor de spijsvertering, wat kokosolie een gezond voedsel maakt, zelfs voor mensen met diabetes of mensen met galblaasproblemen.

MCFA’s kunnen bijdragen aan het verhogen van de stofwisseling, omdat ze direct naar de lever worden gestuurd en het lichaam een onmiddellijke bron van energie geven.

​Meer dan 1.500 studies

​Tot op heden zijn er meer dan 1.500 studies die hebben aangetoond dat kokosolie een van de gezondste voedingsmiddelen ter wereld is. De voordelen van kokosolie en toepassingen gaan verder dan wat de meeste mensen zich realiseren.

​13 Bewezen voordelen kokosolie

​Volgens medisch onderzoek heeft kokosolie de volgende voordelen voor het lichaam:

1. Gewichtsverlies
Het wordt niet verteerd of opgeslagen zoals andere vetten en is sneller beschikbaar voor gebruik.

Het is geen wonder dat het gunstig is om gewicht te verliezen. Het helpt vet te verbranden, eetlust te verminderen en het is bijzonder nuttig bij het verliezen van buikvet.

Uit een onderzoek uit 1985 gepubliceerd in het Journal of Toxicology en Environmental Health bleek dat een enkele injectie van caprinezuur resulteerde in “snelle, dan geleidelijke afname in verlies van lichaamsgewicht” bij ratten.

Het lijkt misschien tegenstrijdig om aan te nemen dat het eten van kokosnootolie (een vet) zal bijdragen tot vetverlies, maar het is eigenlijk heel logisch. De sleutel tot het begrijpen van dit fenomeen ligt in het multidimensional vermogen van de MCFA’s om een verscheidenheid aan fysiologische processen te beheersen.

Bijvoorbeeld in de bovengenoemde studie van 1985 werd geconstateerd dat caprinezuur significante verbeteringen in de schildklierfunctie vertoonde en het helpt bij het verbranden van vet voor energie.

Meer recentelijk publiceerde het Obesity Research Journal een studie van de Boston University Medical School die ons een idee geeft waarom MCFA’s vetverbrandingsvermogen hebben.

Ratten werden voor behandeld met caprylzuur. Zij merkten op dat de afbraak van vet op zo’n significant niveau optrad dat het de eigenschappen van vasten letterlijk nabootste.Vasten in deze zin is niet te beschouwen als negatief, maar positief doordat het lichaam de energievoorraden effectief gebruikt en de verdeling van onnodige vetreserves versnelt.

2. Hartziekte en hoge bloeddruk
Het bevat veel natuurlijke verzadigde vetten. Verzadigde vetten verhogen niet alleen het gezonde cholesterol (bekend als HDL) in je lichaam, maar helpen ook om het LDL-slechte cholesterol om te zetten in goede cholesterolen.

Door het verhogen van de HDL’s in het lichaam, helpt het de gezondheid van het hart te bevorderen en het risico op hartziekten te verlagen.

3. Kanker
Wetenschappers hebben ontdekt dat laurinezuur darmkankercellen doodt. Binnen twee dagen bleek meer dan 90 procent van de darmkankercellen te zijn afgestorven.

In het onderzoek wordt verwezen naar andere studies die concluderen dat laurinezuur zowel in vitro als in vivo kankercellen kan vernietigen.

Kokosolie heeft twee kwaliteiten die helpen om kanker te bestrijden. Eén, vanwege de ketonen die worden geproduceerd in de spijsvertering. Tumorcellen hebben geen toegang tot de energie in ketonen en zijn afhankelijk van glucose. Er wordt aangenomen dat een ketogeen dieet een mogelijke component kan zijn om kankerpatiënten te helpen bij het herstellen.

4. Geheugen- en hersenfunctie
Een studie van 2004 gepubliceerd in het tijdschrift Neurobiology of Aging, toonde aan dat MCFA’s het geheugen bij ouderen verbeterde.

In alle patiënten bleek er een aanzienlijke verbetering van hun herinneringsvermogen na het nemen van dit vetzuur.

5. Uithoudingsvermogen
De meeste vetten die we consumeren, hebben langer tijd nodig om te verteren, maar de MCFA’s vormen de perfecte energiebron omdat ze slechts 3 stappen moeten doorlopen om te worden omgezet in brandstof in tegenstelling tot andere vetten, die 26 stappen moeten doorlopen.Het produceert langere duurzame energie en verhoogt de stofwisseling.

6. Alzheimer
De voornaamste en meest gebruikte bron van energie voor de hersenen is glucose.De vertering van MCFA’s door de lever creëert ketonen die een gemakkelijk toegankelijke energie is voor de hersenen. Ketonen leveren energie aan de hersenen zonder de noodzaak van insuline om glucose in energie te verwerken.

Recent onderzoek heeft aangetoond dat de hersenen zijn eigen insuline creëren om glucose te verwerken en kracht te geven aan de hersencellen. Omdat de hersenen van een patiënt van Alzheimer het vermogen hebben verloren om zijn eigen insuline te creëren, kunnen de ketonen uit kokosolie een alternatieve bron van energie creëren om de hersenfunctie te helpen herstellen.

7. Ontsteking en artritis
De hoge niveaus van antioxidanten aanwezig in kokosolie vermindert ontsteking en geneest artritis effectiever dan toonaangevende medicijnen.

8. Immuunsysteem (antibacterieel, antischimmel en antiviraal)
Lurinezuur staat erom bekend om candida te verminderen, bacteriën te bestrijden en een vijandige omgeving te creëren voor virussen. Veel ziektes zijn de oorzaak door de overgroei van slechte bacteriën, schimmels, virussen en parasieten in het lichaam.

9. Verbetert de spijsvertering
Het verbetert ook de spijsvertering, omdat de vet oplosbare vitaminen, calcium en magnesium makkelijk wordt opgenomen door het lichaam.Het kan helpen bij het verbeteren van de gezondheid van de darm door slechte bacteriën en candida te bestrijden.

10. Huidaandoeningen (brandwonden, eczeem, roos en psoriasis)
De vetzuren (Capryl en Lauric) in kokosnootolie verminderen de ontsteking intern en extern waardoor ze een goede oplossing zijn voor alle soorten huidaandoeningen.Het beschermt de huid en heeft veel antioxidanten die het ideaal maken om de huid te behandelen. (lees hier meer over kokosolie voor de huid).

11. Tandbederf
Oil pulling met kokosolie wordt al eeuwen gebruikt als een manier om de mond te reinigen door de hoge concentratie van antibacteriële MCFA’s. Hierdoor krijgen mondinfecties, gaatjes en schimmels (bv. Candida Albicans) geen kans. (Zelf tandpasta maken met kokosolie?)

12. Osteoporose
Oxidatieve stress en vrije radicalen zijn de twee grootste problemen van osteoporose. Aangezien kokosnootolie veel antioxidanten bevat, die de vrije radicalen helpen bestrijden, is het een natuurlijke behandeling tegen osteoporose.

Een van de geweldige voordelen van deze olie is dat het de calciumabsorptie in de darm verhoogt. Onderzoek heeft aangetoond dat de olie niet alleen de botvolume en structuur vergroot, maar ook botverlies door osteoporose verminderde.

13. Diabetes 2
Wanneer cellen niet reageren op insuline en geen glucose meer voor energie opnemen, worden ze als insulineresistent beschouwd. De pancreas pompt dan meer insuline om dit te compenseren en creëert een overproductie. Insulineresistentie is de voorloper van type II diabetes.

Uit een onderzoek uitgevoerd op dieren in 2009 bleek dat een dieet rijk aan middellange vetzuren, zoals kokosolie, obesitas voorkomt en insulineresistentie kan voorkomen, die beide leiden tot type 2 diabetes. Een recentere studie met ratten toonde een vermindering van het bloedglucosegehalte aan.

Onderzoekers vonden ook dat vetzuren met middellange keten vetopbouw kunnen verminderen en de insuline-werking in vetweefsel en spieren kunnen handhaven.Meer onderzoek is nodig over de relatie tussen kokosolie en type 2 diabetes.

In een aparte studie gepubliceerd in 2010 bleek dat ratten met diabetes die de olie gebruikten, lagere cholesterolgehalten hadden en het verbeterde de glucosetolerantie. Op dit moment is er geen onderzoek naar de invloed van kokosolie op mensen van type 1 diabetes.

​Welke type kokosolie

​Er zijn verschillende typen kokosolie als het gaat om het gebruik van dit gezonde vet.

1. Ongerafineerde biologisch

Deze type olie biedt het meeste uit de bovenstaande voordelen (deze) . Het heeft de hoogste antioxidantniveaus. Dit proces maakt gebruik van warmte, maar studies laten zien dat het de olie niet schaadt of voedingsniveaus verlaagt. In feite kan de hitte voordelig zijn en een hogere kwaliteit olie creëren.

2. Extra Virgin Olie

Deze olie wordt geproduceerd door de olie koud te persen, maar de antioxidanten worden niet behouden:

Een studie uit 2013 gepubliceerd in het tijdschrift Food Science and Biotechnology, vergeleek ” cold extracted virgin coconut oil ” (CEVCO) met ” hot extracted virgin coconut oil ” (HEVCO) en een standaard geraffineerde kokosolie (CCO).  Deze studie, net als vele anderen, toonde aan dat virgin kokosolie daadwerkelijk LDL-cholesterol verlaagt, terwijl de “goede” HDL-cholesterol verhoogd wordt.

In deze studie werd ook bevestigd dat wanneer virgin coconut oil geproduceerd werd door middel van warmte, deze de hoogste hoeveelheden antioxidanten produceerde: “De antioxidantactiviteit in de HEVCO-groep was 80-87%, 65-70% in CEVCO en 35-45% in CCO.”

3. Geraffineerd

Geraffineerde kokosolie is vaak smakeloos en heeft geen kokosnootgeur. Het wordt meestal chemisch bewerkt, oververhit, gebleekt en ontgeurd om zijn houdbaarheid te verhogen. Gezonde opties zijn beschikbaar, maar veel geraffineerde kokosoliën hebben geen voordelen zoals de ongeraffineerde.

4. Gefractioneerde olie of MCT olie

Gefractioneerde olie is een vloeibare olie die niet stolt bij een bepaalde temperatuur in tegenstelling tot de onbewerkte olie. Het bevat niet alle gunstige eigenschappen van ongeraffineerde kokosnootolie.

​Welk type kan je gebruiken?

​Voor externe toepassingen, kan je gefractioneerde of andere soorten geraffineerde kokosnootolie gebruiken, maar voor intern gebruik is een ongeraffineerde olie het beste (deze) .

Bron:

https://www.organicfacts.net/health-benefits/oils/health-benefits-of-coconut-oil.html
http://www.well-beingsecrets.com/health-benefits-of-coconut-oil/http://www.webmd.com/diet/features/coconut-oil-and-health#1
https://ourworld.unu.edu/en/discovering-the-wonders-of-the-coconuthttp://www.healthline.com/health/coconut-oil-and-diabetes
https://draxe.com/coconut-oil-benefits/http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0009912004001201
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24150106https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25301680
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3437664/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23024690http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1038/oby.2004.69/full
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3146349/