snel afvallen zonder honger ayurveda

Snel afvallen zonder honger ayurveda

Het afvallen als je meer dan 30 kilo te zwaar bent, is anders dan wanneer je slechts 5 kilo te verliezen hebt. Als je slechts 5 kilo wil afvallen kan je kiezen voor een geleidelijke aanpak.

Sommige mensen geloven nog steeds, dat als ze veel kilo’s willen afvallen, een geleidelijke tempo gezonder en natuurlijker is.

Dat is niet waar. Dus wees niet bang om snel af te vallen, want het is eigenlijk veel veiliger en effectiever dan de meeste mensen zich realiseren.

De mensen die die het meeste gewicht verliezen in de eerste 2-4 weken van een dieet, hebben de grootste resultaten van gewichtsverlies in het volgende jaar (1). Daarom zal het snel afvallen zowel op de korte als op de lange termijn een grotere impact hebben.

Gemiddeld zullen mensen die een dieet volgen elk jaar 3-4 verschillende diëten uitproberen, en minder dan 1% van de mensen zal ooit hun doelen bereiken. Het is duidelijk dat mensen resultaten willen boeken maar vaak niet de motivatie hebben om af te maken wat ze aan zijn begonnen.

Hoe kan je snel afvallen zonder honger met ayurveda? Maar eerst waarom ben je zwaar?

Waarom ben je zwaar?

Als je lichaam zwaarder wordt, is het waarschijnlijk dat je gewoon te veel zware kwaliteiten hebt geïntroduceerd via je eten en levensstijl.

Zware en moeilijk te verteren voedsel vanuit een Ayurvedisch perspectief zijn o.a.:
– Bewerkte voedingsmiddelen (schadelijke e-nummers): vooral die met transvetten, witte suiker, witte bloem of
fructose-glucosestroop (die in bijna 80% van supermarktvoeding voorkomt).
– Kaas: vooral harde, gele kazen zoals Cheddar
– Tarwe: in de vorm van sterk bewerkte brood en pasta
– Yoghurt: sterk bewerkt en vol met chemische ingrediënten
– Melk: sterk bewerkte melk (gehomogeniseerd).

Als een teveel van deze zware voedingsmiddelen in je dieet terechtkomt, zal je als gevolg hiervan aankomen.
Deze voedingsmiddelen zijn allemaal moeilijk voor het lichaam om te verteren, dus als ze te veel worden gegeten, verhogen ze niet alleen de zware kwaliteit in het lichaam, maar ze leiden ook tot hoge niveaus van ama in het lichaam.

Deze zware voedingsmiddelen belemmeren het spijsverteringsvuur (agni), tegelijkertijd wordt er meer ama geproduceerd omdat we het eten niet correct verwerken. Dit kan gemakkelijk een stroperige massa worden die moeilijk te verteren is als we niet weten hoe we een sterker spijsverteringsvuur moeten opbouwen.

Optie 1: geleidelijk gewichtsverlies 1-10 kg afvallen

Als je het gevoel hebt dat je een beetje zwaar bent geworden, merk je dat aan je kleding. Je broek voelt strak rond de heupen en je weet dat het tijd is om het evenwicht in de goede richting terug te brengen.

Je kan liever het zware voedsel vermijden dat hierboven wordt vermeld en een tijdje kiezen voor lichtere voedingsmiddelen in plaats van zwaardere voedingsmiddelen.

Kies wel voor de juiste lichtere voedingsmiddelen, die ook goed zijn voor je agni. Salades en vetarm voedsel zijn licht, maar ze zijn niet goed voor je agni.

Licht voedsel dat gemakkelijk te verteren is en dat je helpt om af te vallen, zijn onder andere:
– Kruiden en specerijen: ze zijn niet alleen licht, ze bevorderen zelfs een evenwichtige
spijsvertering, vooral gember, kurkuma, koriander, komijn en venkel
– Rode Linzen.
– Groenten: vooral groene groenten (wortelvruchten zijn duidelijk iets zwaarder)
– Fruit: vooral gestoofde appels en peren gekookt met kruidnagel en kaneel en papaja (alleen
eten tussen de maaltijden als tussendoortje, niet bij de maaltijd)
– Basmati Rice: de lichtste, meest balancerende graan.
– Boekweit: licht en ook enigszins samentrekkend.

Als je een tarwevervanger wilt die veel lichter en gemakkelijker te verteren is, probeer dan volkoren speltmeel.

Je kunt nog steeds een beetje melk gebruiken, maar kies dan biologische / biologisch-dynamische en niet-homogeniseerde melk.

Je kunt ook nog noten eten, maar slechts in kleine hoeveelheden. Amandelen die zijn doorweekt zijn het beste.

Als je wil afvallen, kook liever zelf in plaats van kant en klare maaltijden te gebruiken.

Avondeten: Het eten van meer soepen bij het avondeten.
Lunch: zwaardere maaltijden gebruik je tijdens de lunch, omdat je spijsverteringsvuur dan het sterkst is. Als je een kleine salade wilt eten, eet het dan tijdens de lunch als onderdeel van je maaltijd.
Ontbijt: Om je agni te stimuleren en ama te verwijderen, moet je ervoor zorgen dat je ’s ochtends een gemberthee drinkt gedurende enkele weken.

Je zal snel afvallen zonder honger
• En het beste is dat je geen vet of suiker hoeft op te geven (je kunt nog steeds ghee en honing of jagerry met mate gebruiken).

• Je hoeft alleen maar kleine aanpassingen te maken om weer in balans te komen. En omdat het zo gemakkelijk is, kun je het doen totdat je kleding je weer past.

Elke keer als je je een beetje zwaar voel, raak niet in paniek. In plaats daarvan, ga na of je de laatste tijd veel zware voeding heb gegeten. Misschien heb je een tijdje veel chemisch voedsel gegeten, kaas, pizza en melk? Ik eet zelden deze zware voedingsmiddelen, maar zelfs ik overdrijf ze van tijd tot tijd.

• Het andere goede aan deze manier van eten is dat als je eenmaal weer in balans bent, je dit zware voedsel niet helemaal hoeft te vermijden. Wordt bewust van hun kwaliteiten en maak het tot een kleiner deel van je dieet.
Zware niet chemische voeding kan je op een bepaalde manier bereiden, waardoor ze makkelijk zijn te verteren .

Optie 2: snel afvallen: 10-20 kg

Als je snel wil afvallen, is de snelle methode vrijwel hetzelfde als de geleidelijke, maar is iets extremer.

Het gaat om het eten van zeer licht voedsel gedurende 1-2 weken alvorens terug te keren naar de geleidelijke optie.

Als ik heel licht zeg, bedoel ik:
Voer een complete koolhydraat detox uit:

Vermijd alle granen, behalve boekweit (wat technisch toch geen graan is).
Vermijd alle vruchten, behalve papaja of appel.
Vermijd alle zuivel.

Dit zal natuurlijk je calorieën verlagen en je lichaam dwingen om overtollig watergewicht dat je draagt uit te drijven. Als je dit doet, resulteert dit meestal in een afname van 2-3 kilo in de eerste week. Dit zal ook helpen om je insulinespiegels te balanceren en het maakt je lichaam gevoeliger als je de koolhydraten weer in je dieet introduceert.

Je zult merken dat je waarschijnlijk lichte hoofdpijn zal krijgen. Dit is een natuurlijk onderdeel van het koolhydraat ontgiftingsproces.

Optie 3: Meer dan 20 kg afvallen?

Als je meer dan 20 kg wil afvallen, is de beste optie om de twee opties te combineren.

Volg in je eerste maand de snelle optie gedurende 2 weken en daarna de geleidelijke optie gedurende 2 weken.

Volg in de volgende maanden de snelle optie gedurende een week van elke maand en de geleidelijke optie voor de komende 3 weken. Hou dit vol totdat je je streefgewicht hebt bereikt.

Dit kan een heerlijk reinigend effect op het lichaam hebben zonder onnodig je spijsvertering (en je geest) te belasten.

Levensstijl overwegingen om af te vallen

Bewegen:
Vanuit een lifestyleperspectief worden we ook te zwaar als we niet voldoende bewegen. Dus als onderdeel van een benadering voor gewichtsverlies of gewichtsbehoud is het erg belangrijk om te bewegen.

Maar het moet niet te overdreven zijn, vooral niet als je de snelle optie volgt. Slechts 20-30 minuten van matige beweging elke dag (bijvoorbeeld stevig wandelen, yoga, tuinieren of zwemmen), kan voldoende zijn om je lichter te maken, je agni te activeren en overtollige ama te verbranden.

Als je de geleidelijke optie volgt, kan je iets meer doen. Om gemotiveerd te blijven en er een gewoonte van te maken, kies alleen oefeningen die je leuk vindt.

Overdag slapen
Overdag slapen, vooral na het eten, kan ook de zware kwaliteit in je lichaam verhogen.

Je wordt dik van slecht slapen

Het is een wetenschappelijk feit dat een gezonde slaap net zo belangrijk is als de juiste voeding en genoeg beweging om je eetlust te reguleren en af te vallen. Een aantal studies bij volwassenen hebben aangetoond dat mensen die kort (minder dan 5 uur) slapen meer aankomen dan mensen die langer slapen. In sommige onderzoeken kwamen ook de mensen die lang (meer dan 9 uur) slapen meer aan.

Dus zorg voor een goede nachtrust. Het zorgt onder andere ook voor: :

Een betere hersenfunctie en concentratie
Een sterker immuunsysteem
Minder stress
Herstel van fysieke inspanning