pitta type karakter en persoonlijkheid

Pitta type karakter en persoonlijkheid

Pitta Dosha is de energetische kracht in het lichaam dat bestaat uit de elementen vuur en water. Pitta is het principe van transformatie, of het nu voedsel in opneembare voedingsstoffen verandert of gedachten in gevoelens en emoties verwerkt.

Pitta’s belangrijkste functies omvatten de spijsvertering, het metabolisme, het in stand houden van de lichaamstemperatuur en het verwerken van al onze dagelijkse waarnemingen. Pitta is een broodnodige kracht in het lichaam, maar wanneer dit vuur te heet wordt, kan het snel misgaan.

Pitta staat voor de spijsvertering en transformatie. Pitta wordt gevormd door de elementen vuur en water. Ze hebben de volgende kenmerken, intens, heet, scherp, licht.

Deze kwaliteiten vind je terug in het uiterlijk en het karakter van de pitta. Ze hebben een overvloed aan energie. Deze vurige energie is terug te vinden in de zonnevlecht chakra, ook wel de energie chakra genoemd.

In Balans

Pittas gedragen zich alsof ze de bazen van de wereld zijn. Zij zijn degenen die op de meest efficiënte manier duidelijk kunnen zien hoe ze van punt A naar punt B kunnen komen.

Als je een pitta type bent, kan je merken dat je de leider bent in de groepen waar je bij betrokken bent. Meer dan vaak zal je geroepen worden om problemen op te lossen, omdat je een manier hebt om dingen analytisch te benaderen en te zien wat echt belangrijk is.

Pitta-typen worden doorgaans gezien als gedreven, ambitieuze en extreem gefocuste individuen. Ze zijn meestal  CEO of bekleden een andere hoge functie en kunnen door macht worden aangedreven als ze niet voorzichtig zijn. Deze vurige wezens zijn soms behoorlijk georganiseerd, doelgericht en perfectionistisch.

Pitta-types hebben een tamelijk sterke constitutie, maar moeten oppassen dat ze zichzelf in de loop van de tijd niet verbranden. Hun warme en scherpe aard maakt ze emotioneel ook warm en scherp. Dit kan zich manifesteren als woede, “hete humeur,” oordeel, kritiek, wrok of jaloezie. Ze kunnen zelfs een oordeel vellen over zichzelf. Pitta-mensen houden van het gezelschap van degenen die het vaak met hen eens zijn, omdat ze het niet leuk vinden om te horen dat ze ongelijk hebben.

De vurige energie, komt ook in uiting in hun intelligentie en het uiterlijk van de persoon. Ze genieten van hun macht en autoriteit om alles te beheersen. Ze hebben de neiging om over te werken.

De belangrijkste kwaliteiten van een pitta type zijn vastberadenheid, gezaghebbend, doelgericht, scherpzinnig, competitief van aard, charismatisch en ambitie. Vuur staat voor transformatie, dat merk je ook aan de pitta type, zij zetten ideeën om, laten dingen gebeuren. Het zijn ambitieuze mensen die over het algemeen graag leiders zijn. Assertief, zelfverzekerd en ondernemend.

Ze zijn betrouwbaar, moedig, punctueel en vriendelijk, ze zijn in staat om de situatie nuchter te beoordelen en de verantwoordelijkheid te nemen. Een persoon met een evenwichtige pitta dosha is meestal in een goed humeur en denkt helder.

Ze geven graag geld uit aan luxe producten en omringen zich met mooie objecten. Pitta dosha types hebben meestal een hogere lichaamstemperatuur, goede spijsvertering en een sterke eetlust.

Uit Balans

Is de pitta type niet in balans, dan is deze persoon woedend, prikkelbaar. Onder stress zijn ze agressief, veeleisend, opdringerig, geïrriteerd en boos. Ze hebben emotionele neigingen tot haat, woede en jaloezie.

Het uiterlijk van een pitta dosha type

In Balans
Een pitta type is van gemiddelde lengte, slank, slanke taille. Ze hebben een goed geproportioneerd lichaam. Hun borst is niet zo plat als van de vata mensen. Ze blozen makkelijk, hebben veel moedervlekken, sproeten.

Ze hebben warme handen en voeten. Vaak zweten ze veel. Ze hebben een glanzende, zachte huid. De huid is minder gerimpeld dan de vata huid. Ze hebben doordringende, heldere ogen. De kleur van de ogen kunnen grijs, groen en bruin zijn.

Het haar is dun, zijdeachtig, rood of bruin. Ze worden vroegtijdig grijs en hebben last van haaruitval.

Uit Balans
Kenmerkende lichamelijke problemen zijn huiduitslag of ontstekingen van de huid, acne, eczeem, steenpuisten, huidkanker, maagzweren, brandend maagzuur, zure maag, slapeloosheid, bloeddoorlopen of brandende ogen en geelzucht.

De kwaliteiten van pitta

Geboren uit de elementen vuur en water, omvatten de kwaliteiten die deze energie bezit:
Olieachtig, scherp, heet, licht, zurig, bevochtigend. Daarom zal een persoon met een overwegend pitta-constitutie of prakrtti ook eigenschappen van deze kwaliteiten vertonen, zowel mentaal als fysiek.

Olieachtig
De eerste kwaliteit van Pitta is olieachtig (sasneha of snigdha in het Sanskriet). De olieachtige kwaliteit zorgt voor zachtheid van de huid, maar kan zich in overmaat manifesteren als een vette huid, haar en acne.

Pitta-mensen verdragen moeilijk vettig voedsel en doen er goed aan om vet, gefrituurd voedsel in hun dieet te minimaliseren. Anders kunnen ze vatbaar zijn voor problemen met hun lever of galblaas als gevolg van een verhoogde galproductie, die dan niet goed wordt geassimileerd in het lichaam.

Scherp
De scherpe kwaliteit kan zich manifesteren als een scherp, helder intellect of, in overmaat, als een scherpe tong. Pitta-mensen zijn erg prestatiegericht, intelligent en kritisch. Ze vinden het leuk om met slimme medemensen te praten.

Deze intellectuelen verspillen hun woorden niet en praten in de eerste plaats om informatie te vergaren of over te brengen. Ze kunnen vrij direct zijn. Pittas hebben ook tikshna agni. Het eten van scherpe voedingsmiddelen zoals chilipepers, uien en knoflook verergert ook pitta dosha, waardoor hyperaciditeit ontstaat. Maar ze houden van scherp.

Heet
Heet manifesteert zich als een warme, roze huidskleur, warme lichaamstemperatuur, sterke stofwisseling en eetlust, of, in overmaat, als zweren, brandend maagzuur, ontstekingen of een warm humeur.

Ze verdragen de warmte niet goed en verkiezen koele klimaten en omgevingen. Pitta-mensen kunnen ook behoorlijk heet getemperd zijn en verliezen gemakkelijk hun kalmte. Het eten van warm, pittig eten en het drinken van alcohol zal pitta dosha doen toenemen

Licht
Een andere eigenschap van pitta dosha is licht (laghu). Dit manifesteert zich anders dan de lichtkwaliteit voor vata dosha. pittas hebben de neiging om erg gevoelig te zijn voor felle lichten en zonlicht. Bijgevolg zijn ze meer vatbaar voor moedervlekken, sproeten en melanoom dan de de vata- en kapha-mensen.

Ze dragen waarschijnlijk een bril en hebben overdag een zonnebril nodig. De lichte kwaliteit kan ertoe leiden dat je een slank lichaam hebt of dat je licht in het hoofd wordt als je een maaltijd mist.

Zurig
De zurige kwaliteit kan zich manifesteren als een sterke lichaamsgeur. Je bent vatbaar voor overmatig zweten en je hebt een unieke sterke zurige geur (visram). Interessant is dat je ook vaak het meest gevoelig bent voor geuren.

Bevochtigend
De vloeibare kwaliteit kan zich manifesteren als overmatig zweten, veel dorst en plassen; wanneer het wordt gecombineerd met de hete kwaliteit kan het aanwezig zijn als overtollig maagzuur.

De pitta spijsvertering

Je hebt een zeer sterke spijsverteringsvuur, omdat dit jou aard is. Wanneer dit vuur echter te sterk wordt, kunnen er problemen optreden, zoals brandend maagzuur, hyperaciditeit, hypoglykemie, dunne ontlasting of diarree.

Als je te lang hebt gewacht om te eten, zal de honger scherp zijn. Hoewel je een breed scala aan voedsel kan verteren, zal een koelend en verzachtend dieet het beste werken.

Dit betekent dat, gezonde snoepjes, bittere groenten, alkalische voedingsmiddelen, limoen, koriander, kokosolie, ghee en andere verkoelende voedingsmiddelen de voorkeur verdienen.

Warme voedingsmiddelen, zoals nachtschade (paprika, aubergine, tomaten), hete specerijen (gember, zwarte peper, kaneel), uien, knoflook, gefermenteerde voedingsmiddelen, zure vruchten, drugs, alcohol, cafeïne en nicotine kan je beter vermijden, het creert meer vuur in je lichaam.

Ontsteking
Een van de hoofdindicatoren van pitta is ontsteking, infectie, roodheid of bloeding.
Alle ontstekingsaandoeningen geven aan dat er teveel vuur in je lichaam is, omdat dit de enige dosha is die verhittingstoornissen heeft als gevolg van de aanwezigheid van het vuurelement.

Ontsteking kan optreden in de huid, spieren, gewrichten of organen en veroorzaakt gewoonlijk symptomen van roodheid, bloeding en scherpe / hete pijn.

De behandeling zou variëren afhankelijk van waar de ontsteking in het lichaam plaatsvindt en waardoor deze wordt veroorzaakt. Dit kan van alles zijn, van voedselallergieën tot chronische stress.

Beste lichaamsbeweging voor Pitta Dosha:

Pitta dosha bestaat voornamelijk uit het vuurelement (en secundair water) en heeft de neiging warm en scherp van aard te zijn. Pitta-types zijn vaak extremisten en moeten daarom niet overdrijven als het om lichaamsbeweging gaat.

De beste oefeningen voor Pitta-types zijn middelmatig bewegingen omoververhitting van lichaam en geest te voorkomen. Dit betekent dat sporten in direct zonlicht altijd moet worden vermeden, vooral in de middag als zowel de zon als de pitta zich op hun sterkste punt bevinden.

Beste tijd om te oefenen: ’s Ochtends vroeg of’ s avonds; vermijd intensieve training ’s nachts omdat het te stimulerend kan zijn
Beste oefening: gemiddeld tempo, matige intensiteit in een koele omgeving
Vermijd: Direct zonlicht en competitieve oefeningen

Slaap
Hoewel de meeste slaapstoornissen een of andere component van een vata-onbalans met zich hebben, is dit niet altijd de belangrijkste dosha.

Een pitta-slaapstoornis wordt vaak gekenmerkt door:
Verhoogde warmte in je lichaam
Ontsteking
Woede
Prikkelbaarheid
Hypermetabolisme
Lage bloedsuikerspiegel
Overmatig kritisch denken.

Het overactieve vuur in lichaam kan je beter verminderen. Als je weet wat de oorzaak van de stoornis is, doe er wat aan. Als de oorzaak aanwezig blijft, zal elk behandelplan alleen de symptomen pacificeren, terwijl de aandoening zelf blijft vorderen.

Een Pitta-slaapstoornis wordt meestal vergezeld door:
• Makkelijk in slaap vallen, maar midden in de nacht wakker worden en met moeite weer in slaap vallen.
• Gedachten over het werk en voortdurend problemen oplossen, zodat je wakker blijft
• Brandend maagzuur of hyperaciditeit
• Dromen van vuur, woede, bloed, vechten, ruzie maken of werken
• De stoornis wordt verhoogd door warmte (wat betekent dat je niet kunt slapen als je te warm bent)
• De stoornis verslechtert in het zomerseizoen
• Als het gebrek aan slaap eenmaal optreedt, ervaar je de volgende symptomen: irritaties, frustratie, woede,

Mogelijk heb je de volgende symptomen bij een teveel aan pitta:

Een Pitta-onbalans kan op veel verschillende manieren in het lichaam verschijnen. Hier zijn enkele veel voorkomende stoornissen die meestal voortkomen uit een verhoogde staat van vuur in je lichaam.

Algemene signalen van Pitta-onbalans:

Rode, ontstoken uitslag, acne, koortsblaasjes
Acute ontsteking in lichaam of gewrichten
Zure reflux, maag- of maagzweren, brandend maagzuur
Ongemak bij het missen van maaltijden
Dunne ontlasting, diarree
Ongemakkelijk gevoel van warmte in het lichaam
Frustratie, woede, prikkelbaarheid
Ongeduld, kritiek, intolerantie
Rode, ontstoken of lichtgevoelige ogen
Overmatige perfectionistische neigingen
Overmatige woede, haat, kritiek of jaloezie
Opvliegend karakter
Egoïsme, egocentrisch
Workaholic
Huidaandoeningen zoals eczeem en psoriasis
Opvliegers
Bloeddoorlopen ogen
Migraine

Hoe verlaag je het vuur in je lichaam?

Hier zijn enkele meest voorkomende aanstichters die het vuur in je lichaam doen stijgen:

Algemene oorzaken van Pitta-onbalans:
• Heet, pittig eten
• Gefermenteerde voedingsmiddelen
• Zure voedingsmiddelen
• Overbelasting
• Extreme hitte
• Direct zonlicht
• Maaltijden overslaan
• Langdurig vasten
• Te veel kritisch denken / probleem oplossen
• Sauna
• Debatteren, ruzie maken, conflicten
• Woede, haat, jaloezie
• Agressieve energie
• Zomertijd
• Alcohol, sigaretten, koffie en zwarte thee.
• Sterk gekruid, zuur en pittig eten.
• Overwerk en overmatige inspanning
• Harde muziek
• De zomer is het pitta seizoen. De vuur types kunnen slecht tegen de zon en hitte.
• Emoties die de vuur type uit balans brengen zijn haat, jaloezie, onderdrukte woede.

Sterke, hete emoties, een branderig gevoel, ontstekingen tonen een overmaat aan pitta (vuur) in het lichaam. Pitta’s moeten afkoelen om weer in balans te komen.

16 Tips voor een gelukkig en tevreden pitta mens

Om pitta te verminderen, heeft Ayurveda ons voedings-, leefstijl- en kruidenbehandelingsstrategieën gegeven. Hier zijn enkele onderliggende concepten waarop deze strategieën zijn gebaseerd:

  • Koeling
  • Overgave
  • Met mate

1. Zoete en kalmerende muziek, geuren en gezelschap
Het gebruik van geuren en aromatherapie is een krachtige manier om de pitta dosha te kalmeren en weer in balans te komen. De energie en informatie die je via je zintuigen opneemt, beïnvloedt de kwaliteit van je gedachten en emoties.

Geur is de meest primitieve van de zintuigen, en veroorzaakt een sterke verbinding tussen aroma’s en je herinneringen, emoties en instincten.

Welke aroma’s zijn het beste voor jou? Voor iemand wiens primaire dosha pitta is, zijn zoete en verkoelende aroma’s over het algemeen het beste voor jou. Deze aroma’s zijn bijvoorbeeld: Sandelhout, munt, jasmijn, roos en lavendel.

Neem verse met bloemen doordrenkte baden en douches en luister naar kalmerende muziek. Geniet van je bad en breng rozenpasta aan op het lichaam en het voorhoofd. Drink veel water. Geniet van sorbets. Probeer jasmijn, kamille en rozenblaadjes thee.

2. Baad in het maanlicht.
Net zoals de hitte van de zon pitta zal doen toenemen, zal de koelte van de maan het zeker verminderen. Geniet van een mooie zomernacht en absorbeer de maanstralen. Als het een koeler seizoen is, maak dan een rustige wandeling in het maanlicht en genieten van deze helende energie. Om het effect te vergroten, draag je witte kleding en loop je indien mogelijk langs het water.

3. Vermijd ruzie en conflicten
Hoewel pitta-types houden van een goed debat (en er best goed in zijn), zullen serieuze debatten en argumenten ervoor zorgen dat het bloed kookt en pitta zal stijgen.

Als je pitta hoog is, is het het beste om deze situaties te vermijden en zoek het gezelschap van aangename mensen. Als je merkt dat je in een vurig gesprek terechtkomt, stap dan op, maak een wandeling en kom terug naar het gesprek als je geest weer in balans is.

4. Zwemmen
Op water gebaseerde activiteiten zijn ideale oefeningen voor jou. Probeer te zwemmen of aqua-aerobics om fit, maar koel te blijven. Wandelen na zonsondergang, vooral langs een rivier, is ook een rustgevende manier om een ontspannende activiteit in je dag te brengen.

5. Maak 2-5 dagen in de week een wandeling
Pitta heeft tijd nodig om te ademen. Een wandeling maken is een leuke manier om de geest te zuiveren en een pauze te nemen van je dag. Wanneer je ’s avonds gaat wandelen, is het ook gunstig voor het afstaan van opgehoopte opgebouwde stress.

Zoek een tijd die bij je schema past en probeer elke dag op hetzelfde tijdstip te lopen. Sommige aanbevolen tijden zijn ’s morgens vroeg, na de lunch of na het eten. Blijf rustig lopen, maar probeer in totaal ongeveer 10-20 minuten te lopen. Vergeet niet om aanwezig te zijn, observeer je omgeving en neem wat frisse lucht in.

6. Pranayama
Er zijn echt heel goede ademhalingsoefeningen die de warmte in het lichaam zeker verminderen. De beste keuzes zijn: Sitkari, Shitali en Chandra Bhedhana pranayama. Deze ademhalingstechnieken zijn allemaal erg verkoelend en daarom goed voor het verminderen van het vuur in je lichaam.

7. Yoga
Yoga is een geweldig hulpmiddel voor het kalmeren van de geest, het kalmeren van het zenuwstelsel en het verminderen van stress, die allemaal veelvoorkomende factoren zijn bij veel pitta-slaapstoornissen.

8. Schakel stimulerende apparaten uit na 19.00 uur.
Pitta slaapproblemen worden vaak gekenmerkt door overdenken, constant problemen oplossen en niet in staat zijn om de geest uit te zetten.

Daarom is een van de beste dingen die je kan doen om alle stimulerende elektronica elke nacht na 19:00 uur uit te schakelen. Probeer je mobiele telefoons, computers, e-mails, luide muziek en televisie uit te doen. Breng de avond door met lezen, lichte yoga oefeningen, meditatie, een dagboek bijhouden.

Vermijd ook op dit moment overmatig praten of emotioneel intense gesprekken. Vermijd werk gerelateerd activiteiten (inclusief praten over werk) en boeken die de geest stimuleren, zoals handboeken.

Houd dingen licht en eenvoudig. Je doel is om tegen 22.00 uur in slaap te vallen

9. Masseer je voeten
Deze traditionele Ayurvedische massage is snel en eenvoudig, maar zeer effectief. Elke nacht masseren van de voeten met warme olie helpt de energie te aarden en stress in het hele lichaam te verminderen.

De beste olie voor pitta is pitta massage olie, brahmi olie, ghee of kokosolie. Voeg kalmerende essentiële oliën toe zoals lavendel, roos, citroengras of kamille als je wilt.

Brahmi en pitta-olie zijn specifiek voor het verminderen van pitta-symptomen, zowel fysiek als mentaal / emotioneel. Door deze eenvoudige oefening elke avond voor het slapengaan te doen, verminder je pitta hoofdpijn, spanning, hitte en irritatie. Als er ontstekingsgebieden zijn, kunnen deze oliën ook in deze gebieden worden gemasseerd.

10. Verwen jezelf met een abhyange (zelf massage) twee keer in de week
Er is geen grotere uitdrukking van eigenliefde dan dat we onszelf van top tot teen zullen oliën met warme olie. Deze praktijk wordt Abyanga genoemd. Het Sanskrietwoord Sneha kan worden vertaald als zowel “olie” als “liefde.”

Geef jezelf twee keer per week een volledige massage met koelende pitta oliën, zoals kokosolie en ghee. Het helpt het lichaam af te koelen en verwijdert giftstoffen (die door sterke emoties kunnen ontstaan).

Doe de zelfmassage ongeveer 10-20 minuten met een ½ kopje warme olie voor het baden.

Begin de massage aan het hoofd en eindig bij de voeten om de energie voor de avond naar beneden te brengen.

Na je douche of bad breng je een pure, milde moisturizer aan op je hele lichaam of spray je je huid met puur rozenwater om je huid koel te houden.

Zorg ervoor dat je oude pyjama’s draagt om vlekken te voorkomen. Klik hier voor meer informatie over abhyanga.

11. 5-20 minuten mediteren
Meditatie is een geweldig hulpmiddel voor het induceren van slaap, het verlichten van stress, het opruimen van de geest en het kalmeren van het zenuwstelsel.

Zelfs als je maar 5 minuten stil kan zitten, maak dit dan een nachtelijke gewoonte om elke nacht 3 uur voor het voor het slapen te doen. Breng het bewustzijn naar de adem terwijl je diep in de buik ademt. Zelfs als je nog nooit hebt gemediteerd, probeer het eens. Er is geen verkeerde manier om het te doen zolang je bewustzijn en de adem gebruikt.

12. Vergeet niet te eten
Als je een pitta-type bent of teveel aan pitta in je lichaam hebt, dan is je metabolisme waarschijnlijk in volle gang en het missen van een maaltijd zal leiden tot symptomen van lage bloedsuikerspiegel, hyperaciditeit en andere pitta-onevenwichtigheden.

Sla daarom geen maaltijden over, vast niet en wacht niet met eten totdat je honger hebt

Als je niet op tijd eet ben je chagrijnig, prikkelbaar, je raakt nel geïrriteerd. Hou daarom altijd een snack bij de hand en eet elke dag op vaste tijden. Zorg ervoor dat lunch de grootste maaltijd van de dag is, want pitta is het sterkst tussen 12 en 1 uur ’s middags.

13. Wees koel
De belangrijkste aanbevolen levensstijl om in balans te blijven is om koel te blijven, zowel fysiek als emotioneel. Ga liever niet naar buiten in de hitte van de dag, vooral op een lege maag of nadat je pittig voedsel hebt gegeten. Blijf koel bij warm weer door losse katoenen kleding te dragen. Draag een hoed met brede rand en een zonnebril om je ogen te beschermen. Drink veel water op kamertemperatuur.

14. Vermijd heet, gekruid voedsel.
Pitta is al warm en scherp van aard, dus de toevoeging van hete ingrediënten zal het vuur alleen maar vergroten.
Beperk liever het gebruik van warme, pittige, zure voedingsmiddelen. Gebruik met mate citrusvruchten, zure vruchten, azijn, knoflook, gefermenteerde voedingsmiddelen, scherpe (hete) kruiden (bijv. hete chutney, cayennepeper, zwarte peper), overmatig zout, gefrituurd voedsel en rood vlees.

15. Eet meer koelende voeding
Als het vuur hoog is, zijn verkoelende gerechten een geweldige optie om het vuur te verminderen. Voorbeelden van koelende voeding zijn kokosnoot (olie, water en vlees), koriander, peterselie, ghee, watermeloen, komkommer, basmati rijst, dadels, vijgen, zoete mango en avocado.

16. Drink een vuur verlagende thee
Komijn, koriander en fennel, zijn effectief om het vuur te verminderen in je lichaam.  Je kunt deze thee maken door simpelweg 3 kopjes water te koken en 1 theelepel komijn, koriander en venkel toe te voegen aan het water. Laat het ongeveer 5 minuten koken. Drink deze vuur-verlagende thee tussen maaltijden om pitta te verminderen en de spijsvertering in balans te houden.