fbpx
opgezette buik suikeralcohol

Opgezwollen buik suikeralcohol

Suikeralcoholen zijn de suikers in alcohol, toch? Beoordeel een stof niet op zijn naam: suikeralcoholen zijn geen suiker of alcohol. Ze worden eerder zo genoemd omdat ze chemisch gezien en beetje op suiker lijken en een beetje op alcohol. Technisch gezien zijn het koolhydraten.

Ze zijn suiker noch alcohol, de stoffen kunnen calorieën besparen, maar darm problemen veroorzaken. Lees hier meer oorzaken en tips hierover.

Synthetisch nagemaakt
Suikeralcoholen, ook wel polyolen genoemd, worden van nature in planten aangetroffen. Ze worden gevonden in appels, peren, perziken en sommige bessen, maar in zeer kleine hoeveelheden. Eenmaal geconsumeerd, wordt het uiteindelijk omgezet in fructose, oftewel ‘fruitsuiker’, door een aantal verschillende enzymen in je dikke darm.

Polyolen staan meer bekend om hun kunstmatige synthese en worden gebruikt als suikervervanger.

Deze chemicaliën worden synthetisch gemaakt door waterstofmoleculen aan bepaalde suikers toe te voegen. Er zijn verschillende soorten suikeralcoholen. Sorbitol, xylitol, erytritol, isomalt, lactitol, gehydrogeneerde zetmeelhydrolysaten, maltitol enmannitol

Het is belangrijk om te begrijpen dat alle polyolen zeer bewerkt zijn om ze in de staat te krijgen waarin ze kunnen worden geconsumeerd of aan voedsel toegevoegd te kunnen worden. Dit geldt zelfs als de bron natuurlijk is.

Verschil suikeralcohol met andere kunstmatige zoetstoffen

Ze verschillen van kunstmatige zoetstoffen – denk aan aspartaam en sucralose – niet alleen qua structuur, maar ook qua calorische inhoud. Terwijl kunstmatige zoetstoffen calorie-vrij zijn, bevatten suikeralcoholen 0,2 tot 2,7 calorieën per gram, volgens een paper van 2015 in European Food Research and Technology.

Dat is nog steeds minder dan je dagelijkse tafelsuiker, die ongeveer 4 calorieën per gram bevat. Polyolen worden ook vaker in vast voedsel gebruikt dan in vloeistoffen of als optie in pakjes suiker in de koffiebar.

3. Voordelen suikeralcoholen

Ze zijn zoet van smaak en worden slecht verteerd door het lichaam, waardoor ze volgens fabrikanten het perfecte type zoetstof is. Ze hebben verschillende voordelen, maar wacht tot je het hele verhaal leest.

De groeiende diabetesepidemie heeft een geheel nieuwe industrie van alternatieve zoetstoffen voortgebracht, bekend als polyolen. Consumenten beschouwen ze meestal als gunstig omdat ze niet kunstmatig zijn zoals aspartaam.

1. Diabetes
Ze helpen diabetes te behandelen, omdat ze niet zoveel invloed hebben op de bloedsuikerspiegel als andere koolhydraten, volgens de American Diabetes Association.
De reden hiervoor is dat de suikeralcoholen onvolledig worden geabsorbeerd, wat betekent dat ze niet dezelfde insulinerespons veroorzaken als wanneer iemand regelmatig suiker zou gebruiken. Hierdoor kunnen heel wat producten op de markt worden gebracht voor diabetici, maar zoals altijd moet je arts altijd worden geraadpleegd als je polyolen wilt toevoegen aan je dagelijkse dieet.

Deze producten met lage glycemische indexen worden agressief op de markt gebracht tegen overgewicht en mensen met insulineproblemen als ideale suikervervangers.

Het lage aantal calorieën en de glycemische index in combinatie met het feit dat ze de bloedsuikerspiegel niet op dezelfde manier beïnvloeden als natuurlijke zoetstoffen, maken de suikeralcoholen tot een perfect product voor voedselproducenten. Het is ook zeer aantrekkelijk, zo niet verleidelijk voor de consument.

Een reden dat polyolen minder calorieën bevatten dan suiker, is dat ze niet volledig in je lichaam worden opgenomen. Hierdoor kan het eten van veel voedingsmiddelen met suikeralcoholen leiden tot winderigheid, opgezwollen buik en diarree.

2. Tandbederf
Polyolen fermenteren ook niet in de mond wanneer ze in contact komen met orale bacteriën, wat een ander pluspunt is voor het omgaan met mondgezondheid.

Tandverval is een groot probleem met betrekking tot overmatige suikerconsumptie, maar met suikeralcohol is dit geen probleem, omdat de bacteriën in de mond daar niet op reageren. Van xylitol is zelfs gevonden dat het orale bacteriën remt. Als gevolg hiervan bevatten kauwgom en suikermunt xylitol in hun producten als zoetstof.

Daarom zie je ze in veel “suikervrije” kauwgom. Sommige suikers kunnen zelfs tanden beschermen tegen tandplak en andere gebitsproblemen, suggereert een onderzoek.

3. Afvallen
Ze spelen een rol in het voedingspatroon, vooral als je je algehele suikerverbruik of toegevoegde suikers probeert te beheren.

Ze worden ook gebruikt voor een koolhydraatarm dieet. Dit komt omdat ze worden gebruikt om de meer energierijke koolhydraatsuikers in het dieet te vervangen, waardoor de totale calorieën van een voedingsproduct wordt verlaagd.

Dit is handig bij het beheer van gewichtsbeheersing en kan mensen helpen om gewicht te verliezen.

Suikeralcoholen kunnen ook worden gebruikt om de glycemische index van een levensmiddel te regelen door de koolhydraatsnelheid te verlagen.

Suikeralcoholen zijn schadelijk voor je darmen

Het grote probleem met polyolen en darmgezondheid is dat ze voor het grootste deel onverteerbaar zijn. Dit is de reden waarom ze in de eerste plaats weinig calorieën bevatten.

Wanneer de onverteerbare bron een vervaardigd, hoogst geraffineerd en bewerkt voedsel is zoals erythritol, sorbitol, mannitol of xylitol dat het lichaam van nature niet zou tegenkomen in die staat, opent het de deur naar het creëren of bijdragen aan problemen voor je darmen.

1. Uitgezette buik en polyolen
Gefabriceerd voedsel zoals suikeralcoholen kunnen problemen veroorzaken, zelfs voor gezonde mensen met een normaal gewicht. Ze doen dit door maagpijn, opgeblazen gevoel en diarree op te wekken. Voor degenen die lijden aan een soort van darmaandoening of auto-immuunziekte, dienen suikeralcoholen en bewerkte voedingsmiddelen die deze bevatten, vooral te worden vermeden.

Het feit dat deze suikeralternatieven niet gemakkelijk worden verteerd, verklaart waarom ze winderigheid, opgeblazen gevoel, krampen en diarree veroorzaken.

Dit is te danken aan het deel van de suikeralcohol dat niet wordt verteerd of geabsorbeerd. Daardoor komen ze onverteerd in de dikke darm terecht. Hier worden ze gefermenteerd door de bacteriën in de dikke darm. Door fermentatie ontstaan diverse producten, waaronder gassen, zoals koolzuurgas, waterstofgas en methaangas. Deze gassen zorgen voor de bijwerkingen; krampen, winderigheid en diarree. Ook trekken polyolen water aan, wat ook een bijdrage aan diarree levert.

Polyolen worden niet of nauwelijks opgenomen in de dunne darm. Doordat ze nauwelijks opgenomen worden, leveren ze dus ook geen energie, of veel minder.

Zelfs als je niet gevoelig bent, kan overconsumptie buikpijn veroorzaken, variërend van lucht in de darmen tot diarree en uitdroging.

Iedereen met Irritable Bowel Syndrome (IBS) of andere intestinale gevoeligheden loopt misschien het meeste risico op deze niet zo subtiele bijwerkingen.

Meestal weten mensen niet dat deze suikeralcoholen hun IBS- of darmsymptomen verergeren.

Suikeralcoholen kunnen het prikkelbare darmsyndroom en vergelijkbare gastro-intestinale problemen verergeren, wat resulteert in ernstige buikpijn, zelfs van kleine hoeveelheden die worden ingenomen.

2. Verstoring van de darmwand
Polyolen hebben de potentie om de werking van de darmwand te verstoren. Ironisch genoeg is dit juist het weefsel dat al in gevaar is voor diegenen die lijden aan diabetes en andere auto-immuunziekten.

3. Het creëert ongewenste bacteriën
Het onvermogen van het lichaam om Polyolen effectief af te breken, zorgt ervoor dat ze grotendeels intact aankomen wanneer ze de darmen bereiken. Op dat moment vindt er een proces met de naam “passieve diffusie” plaats waarbij de verbruikte suikeralcohol water in de darmen trekt.

Dit resulteert in slechts een gedeeltelijke uitsplitsing. Het niet-gemetaboliseerde gedeelte begint te rotten, waardoor de perfecte omgeving wordt gecreëerd voor ongewenste bacteriën en pathogenen om te voeden, te bloeien en te groeien.

Een ongebalanceerde darmomgeving waar ziekteverwekkers en andere ongewenste microben een gunstige plaats hebben om te bestaan, is precies de reeks aandoeningen die uiteindelijk de darmwand binnendringen, de kritische enterocyten die langs de darmwand lopen beschadigen en de ontwikkeling van auto-immuunziektesymptomen bevorderen.

4. Gistproblemen
En hoewel het waar is dat suikeralcoholen geen pathogene gisten voeden zoals Candida albicans zoals suiker, heeft de ongewenste fermentatie van onverteerde suikeralcoholen de potentie om gistproblemen te verergeren.

Zoals hierboven besproken, zijn suikeralcoholen zoals xylitol, erythritol, mannitol en sorbitol ongelooflijk schadelijk voor de gezondheid van de darm. Dit geldt met name bij langdurig gebruik.

Fluctuerende bloedsuikerspiegel kan ook van belang zijn. Hoewel deze suikeralcoholen een zeer lage glycemische impact hebben, worden ze in voldoende grote hoeveelheden geconsumeerd en kunnen ze schommelingen in de bloedsuikerspiegel veroorzaken.

De status van iemands algehele gezondheid heeft idealiter betrekking op de mate van gevoeligheid van die personen. Dit geldt met name voor iedereen met een gastro-intestinale aandoening zoals prikkelbare darmsyndroom, in deze gevallen moeten suikeralcoholen spaarzaam worden geconsumeerd om de kans op gastro-intestinaal ongemak te verkleinen.

5. Sorbitol wordt verkocht als laxeermiddel
Sorbitol is zo effectief in het stimuleren van stoelgang dat het wordt verkocht als een farmaceutisch laxeermiddel.

Sorbitol veroorzaakt ook laxerende effecten omdat het water in je dikke darm trekt, wat een osmotische spoeling wordt genoemd, en de stoelgang stimuleert. Als zodanig kan het consumeren van sorbitol ervoor zorgen dat je stoelgang waterig en frequenter wordt, wat het risico op uitdroging vergroot.

Combinatie met aspartaam: een groter probleem
Hoewel suikeralcoholen op zich een gezondheidsgevaar kunnen zijn, groeit de dreiging wanneer ze worden gecombineerd met kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam.

Dit is precies wat voedselproducenten vaak doen.

Volgens Dr. Mercola worden suikeralcoholen zoals erythritol “vaak gecombineerd met andere caloriearme of kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, acesulfaam-K, neotaam, sacharine, of zoals in het geval van VitaminWater, crystalline fructose”.

Crystalline fructose is gewoon een andere naam voor glucosestroop, die bijna altijd van genetisch gemodificeerde oorsprong is en dezelfde goedkope zoetstof die in frisdrank wordt gebruikt.

In welke voedingsmiddelen komt suikeralcohol voor?

Welke voedingsstoffen bevat suikeralcoholen?
Suikeralcoholen zijn in de meeste “suikervrije” en “dieet” -producten en als je eenmaal weet waar je op moet letten, zal je versteld staan hoeveel producten er een bepaalde vorm van bevatten.
• Snoep, kauwgum, ijs, suikervrije chocolaatjes en andere suikervrije lekkernijen
• Ze zijn ook te vinden in mondhygiëneproducten zoals tandpasta, mondspoelingen en pepermuntjes.
• Geneesmiddelen zoals hoeststropen en zuigtabletten;
• Sportvoedingsproducten zoals eiwitpoeders.
Ze komen echter voor in allerlei producten met verminderde calorieën, dus controleer de label als je denkt dat je er gevoelig voor bent.

Waar komt het op neer?
Val niet voor de aantrekkingskracht van suikeralcoholen. Hoewel het op korte termijn misschien een goed idee lijkt, zijn de lange-termijnrisico’s op darmgezondheid en het potentieel voor auto-immuunziekten door het onevenwichtig maken van de darmomgeving en schade aan de darmwand niet de moeite waard.

Het is beter om de oorzaak van het probleem aan te pakken op een manier die de gezondheid echt verbetert en het uiteindelijk niet schaadt met een tijdelijke benadering.

Eet liever echt voedsel in plaats van chemische voeding (zie ook schadelijke E nummers). Idealiter zouden we moeten kijken naar het consumeren van natuurlijk, compleet voedsel om ons lichaam van brandstof te voorzien.

Geraffineerde voedingsproducten kan het best vermeden worden. Beperkt je zoetstoffen tot vers fruit, rauwe honing en stevia in kleine hoeveelheden.

Dus in plaats te grijpen naar de suikervrije chocolaatjes en darmproblemen te krijgen, maak er zelf een met natuurlijke ingrediënten. Sluit je ogen en laat het op je tong smelten. Als je het met aandacht eet, ben je er tevreden mee.

Wist je dat er kruiden zijn speciaal voor de spijsvertering?
Enkele hiervan zijn asafoetida, triphala, cayenne. Kruiden voor de spijsvertering, kun je bestellen in de Ayuhuid shop.

Bron:
https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/05/26/what-is-erythritol-doing-in-vitamin-water.aspx
https://blogs.webmd.com/healthy-recipe-doctor/2010/03/the-dirty-little-secret-of-sugar-free-products.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_alcohol