fbpx
Opgeblazen buik na eten

Opgeblazen buik na het eten?

Welk voedsel veroorzaakt een opgeblazen gevoel na het eten? Je weet al dat je bonen liever kan vermijden voordat je naar het strand wil gaan, maar andere voedingsmiddelen kunnen om verschillende redenen ook een opgeblazen buik, winden en ongemak veroorzaken na het eten. Dit geldt vooral voor de vata typen.

Hier zijn enkele voedingsmiddelen die je liever niet wil eten als je de volgende keer een bikini wil aantrekken.

1. Rauwkost
Volgens Ayurveda is rauwkost moeilijk te verteren. Dat komt omdat planten stugge celwanden hebben die je maag moeilijk kan afbreken. Focussen op warm, gekookt voedsel en bouillon, dit is rustgevend voor je maag.

2. Cola
Cola en andere koolzuurhoudende dranken bevatten het gas koolstofdioxide. Als je cola drinkt, slikt je zowel vloeistof- als gasbelletjes. Vaak komt dit gas vrij met een snelle oprisping. Hoewel het niet erg beleefd is om te doen, laat boeren gas ontsnappen uit je lichaam. Het gas dat voor de bubbels in het drankje zorgt, veroorzaakt helaas ook het opeenstapelen van lucht in de maag.

Veel suiker in voedsel of drank kan leiden tot meer gasproductie in je darmen door bacteriële fermentatie. Cola bevat veel suiker. Een enkele blikje cola bevat ongeveer 33 gram suiker. Deze grote hoeveelheid suiker kan leiden tot een opgeblazen gevoel en ongemakkelijke gevoelens in de buik.

3. Suikervrije producten
Gebruik ook liever geen suikervrije producten, zoals suikervrije kauwgom, snoepjes en desserts. De suikeralcoholen in deze voedingsmiddelen kunnen een opgeblazen gevoel veroorzaken, omdat ze slecht worden verteerd (of helemaal niet). Xylitol, een suikeralcohol heeft enkele toegevoegde gunstige effecten op je mondgezondheid, wordt over het algemeen beter verdragen, terwijl sorbitol en mannitol dat niet zijn.

Probeer suikervrije desserts te beperken. Neppe suikers zoals Splenda, aspartaam en anderen kunnen deze problemen ook veroorzaken. Lees die etiketten, vooral in eiwitrepen en eiwitshakes. Hoewel xylitol vaak wordt aanbevolen als een gezond alternatief voor geraffineerde suiker, zijn groene blad stevia of 100% rauwe honing betere keuzes.

4. Broccoli en kool.
De klasse van groenten die broccoli en kool bevat is berucht om het veroorzaken van een opgeblazen gevoel. Het opgeblazen gevoel heeft minder te maken met hun hoge vezelgehalte maar meer met de niet-verteerbare koolhydraten die ze bevatten. Het verminderen van de hoeveelheid van deze voedingsmiddelen, kan voldoende zijn om het opzwellen te voorkomen.

5. Zuivelproducten
Zuivel kan op verschillende niveaus een opgeblazen gevoel veroorzaken door de slechte opname van lactose, de suiker die in zuivel wordt aangetroffen. Er zijn veel zuivelproducten beschikbaar, waaronder melk, kaas, roomkaas, yoghurt en boter. Ongeveer 75% van de wereldbevolking kan lactose echter niet afbreken, de suiker die in melk wordt aangetroffen.

Deze aandoening staat bekend als lactose-intolerantie. Als je lactose-intolerant bent, kan zuivel belangrijke spijsverteringsproblemen veroorzaken. Symptomen zijn onder meer opgeblazen gevoel, gas, krampen en diarree.

Wat te eten in plaats daarvan: Mensen die lactose-intolerant zijn, kunnen soms omgaan met room en boter, of gefermenteerde zuivel zoals yoghurt. Andere alternatieven voor reguliere melk zijn kokosnoot, amandel, soja of rijstmelk.

6. Appels
Appels behoren tot de meest populaire vruchten ter wereld. Ze bevatten veel vezels, vitamine C en antioxidanten en zijn in verband gebracht met een reeks gezondheidsvoordelen. Het is echter ook bekend dat appels voor sommige mensen (de vata typen) een opgeblazen gevoel en andere spijsverteringsproblemen veroorzaken. Gekookte appels kunnen gemakkelijker verteerbaar zijn dan verse appels.

8. Chemisch voedsel.
De meeste mensen eten hun hele leven lang een standaard westers dieet, dat vol zit met veel suiker, chemicaliën, slechte vetten, conserveermiddelen, schadelijke E nummers etc. Niet alleen zijn deze voedingsmiddelen arm aan nutriënten en bevatten ze giftige ingrediënten, maar je lichaam herkent deze ingrediënten niet en heeft grote moeite om het te verteren, wat resulteert in een uitgezette buik.

Hoe kan je het beste een opgeblazen buik na het eten verhelpen?

Wanneer je voortdurend voedsel eet dat je lichaam niet kan verteren, raakt je spijsverteringsstelsel verzwakt. Dit kan een uitgezette buik en winderigheid veroorzaken.

Af en toe een uitgezette buik is hinderlijk, maar opgeblazen gevoel na elke maaltijd kan wijzen op spijsverteringsproblemen. Hoewel de spijsverteringssymptomen niet fijn zijn, kunnen ze ook een teken zijn van een diepere gezondheidskwestie.

Je darm is het fundament van je gezondheid. In feite wordt meer dan 70% van je immuunsysteem gevonden in je maag-darmkanaal (1). En hoewel de symptomen in het begin misschien onschuldig lijken, kunnen ze leiden tot ernstiger gezondheidsproblemen als ze niet worden behandeld.

Laten we bijvoorbeeld een chronisch opgeblazen gevoel nemen. Hoewel het vele oorzaken heeft, is een uitgezette buik vaak gekoppeld aan een zwakke spijsvertering, wat zich kan uiten in voedselgevoeligheden, met name zuivel, tarwe en gluten (2).

Als je niet weet dat je een voedselgevoeligheid hebt, zal je eerder dit voedsel blijven eten dat ontstekingen in je spijsverteringskanaal veroorzaakt. Wanneer deze ontsteking onbehandeld blijft, wordt voorkomen dat je essentiële voedingsstoffen zoals aminozuren, vitaminen en mineralen absorbeert (3).

Ook kan een zwakke spijsvertering erop wijzen dat je lichaam gifstoffen niet efficiënt verwijdert, waardoor ze zich in je maag-darmkanaal kunnen ophopen. Niet alleen veroorzaken deze toxines symptomen zoals hoofdpijn, weinig energie en frequente verkoudheden of infecties, maar je wordt ook vatbaar voor ernstige ziekten zoals darmkanker (4).

Spijsverteringssymptomen, zoals een uitgezette buik, constipatie en winderigheid, zijn vaak onderdeel van een groter geheel en moeten niet worden genegeerd.

Een programma over je reactie op het eten van bepaalde voedingsmiddelen zou een eerste belangrijke stap zijn om een opgeblazen gevoel te voorkomen en je spijsverteringskanaal weer op het goede spoor te krijgen.

Maar het probleem is niet het voedsel, het is hoe je lichaam zich verhoudt tot het voedsel en hoe goed het voedsel wordt opgenomen.

Als je die problemen kan aanpakken, kan je weer op het goede spoor worden gebracht naar nieuwe manieren van eten, wat uiteindelijk leidt tot een betere gezondheid.

Wist je dat er kruiden zijn speciaal voor de spijsvertering?
Enkele hiervan zijn heemst, kurkuma, cayenne. Kruiden voor de spijsvertering, kun je bestellen in de Ayuhuid shop.

Bron:
1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2515351/
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9689726
3. https://www.ucsfhealth.org/education/nutrition_tips_for_inflammatory_bowel_disease/
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4425030/