Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
yoga voordelen

Mentale Yoga Voordelen

​Waarom je nooit goed zal worden in yoga.

​Wat zijn de voordelen van yoga. Heeft het beoefenen van yoga houdingen alleen fysieke voordelen? Toen ik pas met yoga begon, zei ik tegen mijn yoga leraar, “Ik ben hier niet goed in. Ik kan niet eens mijn tenen aanraken”.

Ik benijdde andere studenten als ik ze op hun gemak in volle lotus zag zitten, terwijl ik zelf moeite had om comfortabel te zitten met mijn gekruiste benen.Mijn leraar vertelde mij dat vaardigheid, talent of flexibiliteit volstrekt irrelevant is om yoga te kunnen beoefenen.

Ik dacht dat ik hier nooit goed in zou worden, omdat mijn lichaam zijn beperkingen had. Gelukkig heb ik volgehouden, maar dit is juist het punt waar anderen vaak afhaken.

Wat is yoga nu echt

​Het is jammer dat zoveel mensen ontmoedigd raken als ze yoga doen, omdat ze denken dat ze het niet kunnen of omdat ze niet flexibel genoeg zijn. Dit is niet waar yoga over gaat.Het gaat niet over talent.

Je hoeft niet te concurreren met anderen en ook niet met jezelf. Als de persoon naast je een rare balancerende houding kan doen, wil dat niet zeggen dat hij het beter doet dan jij.In het Westen leggen we de nadruk op de fysieke kant van yoga.

We zien op Instagram foto’s van yoga beoefenaars in moeilijke posities. We zijn onder de indruk hiervan of jaloers op andere studenten, we kastijden onszelf om die tenen aan te kunnen raken, denkende dat als we dat niet kunnen doen, we niet geschikt zijn voor yoga.Ja, er is een fysieke aspect aan yoga en daar is niets mis mee.

Regelmatige beoefening kan leiden tot meer kracht, flexibiliteit, een betere balans en concentratie en verbetering van de bloedcirculatie.

​Mentale yoga voordelen

​Waar we echter niet altijd bij stilstaan, zijn de spirituele lessen die yoga in zich draagt. Het is een hulpmiddel om het fysieke lichaam te overstijgen.Je kan yoga ook op een langzame en meditatieve manier doen, door op je ademhaling te gaan bewegen.

Door te concentreren op de ademhaling tijdens de beweging, houd je je aandacht bij jezelf in plaats van de buitenwereld. Als je tijdens het vasthouden van de oefeningen stil kan zijn, vertaalt dat zich in het vinden van stilte in meditatie.

Terwijl je bewustzijn groeit, begrijp je dat je veel meer bent dan je fysieke lichaam. Hierin ligt het doel van yoga: het verenigen van het lichaam, geest en ziel.Vergelijk jezelf niet meer met de persoon naast je. Erken de beperkingen van je lichaam en ga gewoon door. Weet dat het niet gaat over het talent of de concurrentie met jezelf of iemand anders.

Redenen genoeg om vol te houden

​Deze meditatieve vorm van yoga zal na enige tijd zijn vruchten afwerpen. Je zult je niet alleen prettiger voelen, beter gaan functioneren op het werk en in relaties, maar je kan ook beter afstand nemen van je storende gedachten.

De oorzaak van stress komt namelijk voor 20% van de buitenwereld en 80% uit je eigen geest. Met meer rust en focus, zal je doelgericht handelen met je aandacht in het heden. Wil je ook aan yoga doen? Investeer in een goede yoga mat.

Bron:
http://www.ohmnet.nl/spiritualiteit/artikelen/yoga-is-meer-dan-rekken-en-strekken/
http://blog.codyapp.com/2012/10/18/introduction-to-yoga-mental-and-physical-health-benefits/
http://www.huffingtonpost.com/2014/02/12/yoga-health-benefits_n_4768746.html

Photo by FootMassagez