kapha type

kapha type

​Kapha is opgebouwd uit de elementen aarde en water en staat dus voor structuur. Kapha beheerst de structuur van het lichaam. Het is het principe dat de cellen bij elkaar houdt en de spieren, het vet, het bot en de zenuwen vormt. De primaire functie van Kapha is bescherming.

De kwaliteiten van een kapha type zijn zwaar, traag, koud, vettig, vochtig, glad, statisch, zoet, compact.
Deze kwaliteiten komen terug in het uiterlijk en het karakter van de kapha type. Het zorgt voor sterkte, kracht en stabiliteit. Deze type is de meest stabiele onder de dosha’s. Maar als kapha uit balans raakt, vervallen ze in een toestand van passiviteit en onverschilligheid en is het moeilijk om ze uit deze toestand te brengen.

In Balans
Mensen met een evenwichtige kapha dosha zijn goed gezelschap. Ze zijn rustig, vredig, zelfverzekerd en aantrekkelijk, geduldig, meelevend, vergevingsgezind, betrouwbaar en discreet. Deze type straalt innerlijke kracht en respecteert de gevoelens van anderen.

Een kapha type wordt gekenmerkt door traagheid, gebrek aan lichaamsbeweging. Ze zijn voorzichtig, conservatief en in staat om hun mogelijkheden adequaat te beoordelen. Ze popelen niet om hun energie te verspillen.

Deze persoon is langzaam en gestaag in elk opzicht. Ze bewegen langzaam en praten langzaam (hun spraak patroon kan eentonig geworden). Ze eten langzaam en zijn traag in het nemen van beslissingen. Ze bewegen langzaam en sierlijk.

Omdat mensen met deze dosha nooit gehaast zijn, kunnen de vata’s en pitta’s van deze dosha leren.

Een van de kwaliteiten van kapha is zachtheid, die zich manifesteert als een zachte huid, zacht haar, zachte spraak, een zacht karakter, en een zachte, liefdevolle blik. Een pitta’s blik is scherp en doordringend. Maar een kapha type kijkt kalm, rustig, geaard, stabiel.

Ze zijn niet snel van begrip, maar zodra ze iets weten, vergeten ze dat niet makkelijk. Ze hebben een uitstekende lange-termijn geheugen.
Vanwege hun kwaliteit tot stabiliteit zijn ze in staat om het geld dat ze verdienen te sparen, ze geven het geld niet makkelijk uit.

Hun transpiratie is matig, meer dan vata’s, maar minder dan de pitta’s. Hun slaap is diep en langdurig.

Uit balans
Als deze typen uit balans raken, kunnen zij lijden aan hebzucht, gehechtheid, jaloezie, bezitterig, lust, luiheid en koppigheid. Ze kunnen depressief, melancholisch en achterdochtig zijn.

Daarnaast zijn opvallende kenmerken bij een onbalans: sufheid, lethargie, overmatige bezorgdheid over hun gezondheid.

Hoe ziet een ayurveda kapha type eruit?

kapha type

In Balans
Een kapha type heeft een sterk, gezond, goed ontwikkeld lichaam. Ze hebben sterke spieren en grote, zware botten.
In tegenstelling tot de vata en pitta mensen zijn ze van nature groter en zwaarder gebouwd. Voorbeeld van een kapha type is de super model Daniëlle van Grondelle met haar maat 42.

Door de elementen water en aarde, neigen ze naar gewichtstoename. (Lees hier hoe je het beste kan afvallen met ayurveda). Een trage spijsvertering en stofwisseling helpt hun daar ook niet bij.

Hun huid is zacht, glad, glanzend, dik en vaak vettig, waardoor het niet zo snel rimpelt als de vata huid. Ze hebben grote botten, grote armen, sterke, grote witte tanden en volle lippen. Ze hebben dik, donker, zacht, golvend, en overvloedig haar.

Uit balans
Overtollige kapha vertraagt de spijsvertering en de stofwisseling. Dit leidt tot zwaarlijvigheid, wat een van de belangrijkste oorzaken is van diabetes, hoge bloeddruk en hartaanval.

In het Sanskriet betekent kapha “slijm”. De kapha onbalans komt voor in de slijmvliezen, dit uit zich in verkoudheid, loopneus, allergieën, astma.

Andere ziekten die voorkomen zijn oedeem, hypertensie, hartaandoeningen, kortademigheid, ontsteking van de sinussen en lymfeklieren, spijsverteringsproblemen, huidziektes zoals acne,

Als je een Kapha-onbalans ervaart, kan dit op verschillende manieren manifesteren. Hier zijn enkele veel voorkomende stoornissen die typisch een verhoogde staat van Kapha in het systeem laten zien.

Veel voorkomende tekens van Kapha-onbalans:

Teveel aan kapha (aarde/water) leidt tot:

Zwaarte: zoals overgewicht
Traagheid: zoals langzaam bewegen, traag praten
Vettigheid: zoals vette huid en haar
Koel: zoals koude handen en voeten
Slijmerig / kleverig: zoals overmatig slijm
Vloeistof: zoals oedeem, vochtretentie of zwelling

Een teveel aan kapha uit zich als:
Depressie
gehechtheid
Lethargie, luiheid
Langzame, saaie, trage geest
Koud, hoest, loopneus
Sinuscongestie
Lymfatische congestie
Weinig brandend vuur
Slaperigheid na eten
Overgewicht, obesitas
Zwelling, oedeem
Overmatige slaap
Hoge cholesterol
Hoge bloeddruk
suikerziekte
Tumoren

Als je teveel aan kapha in je lichaam hebt, helpen deze tips om de symptomen te verlichten; maar zonder de initiële oorzaak te verwijderen, zal de onbalans altijd blijven.

Enkele algemene oorzaken van kapha-onbalans:

Zoet, zout, zuur voedsel
Zware voedingsmiddelen (zuivel, vlees, gluten, tarwe, geraffineerde granen)
Vette, vette voedingsmiddelen
Zuivel
Suiker (vooral geraffineerd)
Koud eten en drinken
Te veel water drinken
Eten na 19.00 uur
Emotioneel eten
Sedentaire levensstijl
Te veel slapen
Dutje overdag
Winter en lente seizoenen
Verkeerde voedselcombinaties

Kapha is traag en heeft een trage spijsvertering

Ayurveda leert dat een goede spijsvertering leidt tot een goede gezondheid en een slechte spijsvertering kan ziekte veroorzaken. Elk geest / lichaamstype verteert anders. Het is belangrijk om je geest / lichaamstype te begrijpen en hoe het voedsel verteert bij het plannen van je maaltijden.

Net als hun bewegingen neigt een kapha mens naar een langzame stofwisseling en hoewel ze misschien niet veel eten, heeft gewichtstoename de overhand. Je hebt meestal weinig eetlust. Je kan je zwaar en lethargisch voelen nadat je hebt gegeten en zelfs verlangen om een dutje te doen. Dit is echter geen goed idee.

Je hebt een regelmatige stoelgang en je ervaart niet vaak winderigheid, een opgeblazen buik of constipatie. Als er echter teveel vet of slijm in het systeem zit, kan dit in de ontlasting zichtbaar worden. Vanwege de waterige aard van Kapha is waterretentie een veel voorkomend verschijnsel en moet de vochtopname worden geminimaliseerd.

Voedsel moet zo droog mogelijk zijn, gekookt zonder veel water. Smaken moeten scherp, bitter en samentrekkend zijn. Geef de voorkeur aan pittig eten, wat een betere spijsvertering voor je kan betekenen.

Drink kapha-thee een paar keer op een dag vanwege het stimulerend effect ervan of vooral als je lusteloos bent, overgewicht hebt, de spijsvertering langzaam is of als het weer koud en nat is.

Kapha seizoen

Terwijl we typisch denken aan de seizoenen als lente, zomer, herfst en winter, verdeelt de Ayurveda het jaar volgens de meest voorkomende dosha gedurende elke periode. De herfst en vroege winter worden beschouwd als het vata-seizoen, met kapha in de laatste helft van de winter. Het kapha-seizoen duurt van de tweede helft van de winter tot de lente, en in veel gebieden betekent dat veel nat weer, zelfs als de zomer nadert.

Samen met de kou in de eerdere delen van het seizoen, is het deze heersende natheid die het kapha-seizoen bepaalt.

Het maakt niet uit wat je dosha-type is, je wordt beïnvloed door de heersende invloed van kapha in deze tijd van het jaar. Naarmate we een nieuw seizoen ingaan, moeten we niet vergeten dat onze dagelijkse behoeften ook verschuiven.

Volgens de Ayurveda is lente de tijd van het jaar voor Kapha. Omdat Kapha bestaat uit de elementen Aarde en Water, moeten we werken met de tegenovergestelde elementen door meer Lucht (beweging), Ruimte (lichtheid) en Vuur (warmte) te gebruiken.

De lente is ook de tijd van het jaar voor congestie, allergieën en ontgifting. Het is niet verrassend dat al deze factoren een sterke Kapha-component bevatten. Daarom zal je door kapha verlagende activiteiten, tegelijkertijd congestie opheffen, allergieën verlichten en je systeem ontgiften.

Als je tijdens de winter bent aangekomen, is kapha verlagende yoga ook bevorderlijk om die winter kilo’s kwijt te raken. Omdat kapha van nature statisch (niet-bewegend) is, kan je de yoga oefeningen liever in een sneller tempo doen.

Slapen tijdens de kapha tijd

De dosha’s bestaan niet alleen in ons lichaam, maar ook buiten ons en beïnvloeden de energie van de dag. Elke dosha domineert tweemaal per dag, als volgt:

14.00 – 18.00 uur: Vata-dominantie
6:00 – 10:00 uur: Kapha-dominantie
10:00 – 14:00 uur: Pitta-dominantie
2:00. – 18:00 uur: Vata-dominantie
18:00 uur – 10:00 uur: Kapha-dominantie
22.00 uur – 14:00 uur: Pitta-dominantie

Deze tijden van dominantie beïnvloeden de manier waarop we ons voelen door hun respectieve energie in ons te vergroten. Om deze reden ervaart ons lichaam harmonie wanneer we een dagelijkse routine uitvoeren die de invloeden van de dosha’s in evenwicht houdt.

Daarom raadt Ayurveda aan te gaan slapen tegen of rond 10:00 uur – tijdens de Kapha-tijd. Kapha is langzaam en stabiel. Het heeft ook dezelfde invloed op ons lichaam en onze geest, wat ideaal is om in slaap te vallen.

Na 22.00 uur gaan we het Pitta tijdstip van de dag in. Pitta’s kwaliteiten zijn heet, scherp, licht en intens. Geen van deze eigenschappen bevordert het inslapen. Dit verklaart waarom je klaar wakker bent en gemotiveerd om van alles te doen allesbehalve te slapen; Pitta is volledig effectief.

Daarom is het het beste om naar bed te gaan voor 10.00 -10.30. Dit maakt het veel gemakkelijker om in slaap te vallen dan later naar bed gaan.

Probeer tenminste om 6.00 uur op te staan. Het idee is om wakker te worden tijdens de Vata-tijd. Vata’s lichte en mobiele invloed op de vroege ochtenduren maakt het gemakkelijker om wakker te worden en gemakkelijker om de darmen te legen.

Na 18:00 uur gaan we de Kapha tijd van de dag in. Nogmaals, die langzame, trage, stabiele energie draagt zijn effecten. Wanneer je om 8:00 uur of 9:00 uur wakker wordt, zal je je waarschijnlijk suf en traag voelen vanwege de invloed van kapha. Zelfs als je acht uur slaap hebt gehad, ontstaat er tijdens kapha-uren dat je je nog steeds niet fris en uitgerust zult voelen.

Ook belangrijk is de hoeveelheid slaap die we krijgen.

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig, maar we hebben er allemaal genoeg van nodig. Het geeft het lichaam, geest en zintuigen een kans om zich op te frissen en te verjongen.

Afhankelijk van jou dosha type (vata, pitta of kapha), adviseert Ayurveda tussen zes en acht uur slaap per nacht aan.

Vata-typen hebben de meeste slaap nodig, en Kapha mensen het minst. Om ervoor te zorgen dat je zes tot acht uur  goede kwaliteitsslaap krijgt, probeert dan vóór 10.00 uur naar bed te gaan en wordt voor 18.00 uur wakker.

Net als al het andere in het leven, kan te veel van het goede negatieve effecten hebben; slaap inbegrepen. Overmatige slaap veroorzaakt zoveel onevenwichtigheid als gebrek aan slaap en veroorzaken lethargie en zwaarte. Meer dan acht uur wordt alleen aanbevolen voor mensen die ziek zijn, zwanger of ouderen.

Wat betreft dutjes, zijn ze over het algemeen niet aanbevolen, behalve in de zomer, en voor de zieken, zwangere en ouderen. Houd je dutjes maximaal 20 minuten.

Dit ritme houdt het lichaam in harmonie met de natuur, en in harmonie zijn met de natuur is de ultieme definitie van gezondheid.

Ayurveda erkent al duizenden jaren het belang van het circadiaans ritme. Dit ritme kan zeer veel aspecten van je welzijn beïnvloeden. Al lang voordat wetenschappelijke studies het belang van het circadiaans ritme hebben bevestigd, sprak Ayurveda over deze ritmes.

Kapha slaapstoornis:

Kaphas hebben een diepe slaap nodig, maar ze hebben niet per se veel slaap nodig. Je houdt van slapen en je wordt ’s ochtends vaak moeilijk wakker.

Als iemand een langdurige Kapha-onbalans ervaart, zal het uiteindelijk de geest en het zenuwstelsel binnendringen en slaapstoornissen veroorzaken.

Omdat Kapha zwaar en langzaam van aard is, kan een Kapha-slaapstoornis er heel anders uitzien dan een vata of pitta slaapstoornis.

Hier zijn enkele tekenen die wijzen naar een Kapha-slaapstoornissen.
• Overmatig slapen
• Extreme moeilijkheden bij het ontwaken
• Wordt slaperig, lethargisch en ongemotiveerd wakker
• De geest is langzaam
• Wordt wakker zonder honger
• Dromen van water, natuur, huilen en verdriet
• Diepe slaper; kan overal door slapen
• Moeilijk om door anderen te ontwaken
Zodra slaapstoornissen optreden, uit dat zich de volgende dag in de volgende symptomen: langzame reflexen, onvermogen om te denken of concentreren, verdriet, huilen, depressie en extreem gebrek aan motivatie.

Kapha en verkoudheid

Eind januari en begin februari lijkt het de tijd van het jaar te zijn dat veel mensen ziek worden. Kantoren met niezende mensen, mensen die hoesten in de metro, en op zijn minst een paar vrienden die op het laatste moment een afspraak afzeggen, omdat ze ziek zijn.

Volgens de Ayurvedische komt de verkoudheid grotendeels voort uit een onbalans van de Kapha en vata-dosha’s. Vata is verantwoordelijk voor het immuunsysteem en Kapha is verantwoordelijk voor het ademhalingssysteem en de longen. Teveel van kapha in je lichaam kan leiden tot niezen, hoesten en loopneus.

Kapha-verkoudheid uit zich in veel slijm, loopneus, congestie, hoofdpijn en lichte koorts. Drink warme Kapha-thee om het lichaam weer in balans te brengen.

Als je last hebt van een verkoudheid in de winter, probeer dan een kurkuma gember limonade:

Ingrediënten:
Sap van 1 hele citroen
2 centimeter verse gember, gember sap of 1 volle eetlepel poedervormige gember
1 theelepel kurkuma
½ theelepel kruidnagelpoeder
2 el rauwe honing
Snuifje zwarte peper

Kook 3 glazen water en voeg de ingredienten hier aan toe. Laat alles 3 minuten doorkoken en drink het de hele dag door. Het maakt je hele lichaam warm.

Beweging voor de kapha mens

Net zoals je dieet een balans kan creëren, kan je trainingsprogramma dezelfde effecten hebben. Daarom is het essentieel om te weten wat je lichaamstype is (Vata, Pitta of Kapha), om geschikte oefeningen voor jou huidige behoeften te ontdekken.

Dit zal je helpen om de meest geschikte oefening te kiezen die je lichaam en geest zullen voeden en genezen, in plaats van een verdere onbalans te creëren.

Volgens Ayurveda is de beste oefening voor zowat elke persoon wandelen. Dit kan een langzame wandeling zijn voor de vata-types, of een snelle wandeling voor kapha typen.

Kapha dosha die bestaat uit water en aarde elementen manifesteert zich als langzaam, stabiel en solide. Je hebt een sterke constitutie, hoewel als je uit balans ben, heb je de neiging om traag en ongemotiveerd te worden. Daarom zal de beste kapha-oefening voor jou zijn: beweging met snelle tempo, het zal ertoe bijdragen dat het bloed gaat pompen en het lichaam in beweging komt.

Beste tijd om te oefenen: tussen 6-10 ’s morgens of 6-9’ s avonds. Liever geen oefeningen op de late avond omdat het slaapproblemen veroorzaakt
Welke beweging: beweging van gemiddelde tot hoge intensiteit, hoge herhalingen, snelle tempo.
Vermijd: langzaam tempo, lange onderbrekingen, lage intensiteit, eentonig regime en overmatig drinken van water.

Enkele yoga oefeningen voor jou zijn:

1. Surya Namaskar: (5-10 rondes)
De zonnegroet is een van de beste manieren om een teveel van de kapha dosha te verminderen.
Als je net begint met deze reeks, begin dan in een langzaam maar gestaag tempo. Zodra je begint met het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen kan je de tempo versnellen.

2. Vinyasa
Plank is een pose die zeker is om het lichaam op te warmen en het bloed te laten stromen. Het brengt niet alleen kracht naar de armen, maar ook naar de kern, een gebied dat typisch aandacht nodig heeft tijdens een onbalans met Kapha.

3. Ustrasana Vinyasa
Ustrasana wordt vertaald als kameelhouding en is een bekende asana voor het openen van de schouders en borst. Ustrasana is een krachtige pose om zwaarte en congestie uit de longen te verwijderen, kapha te verminderen en lichaam en geest energie te geven.

Wat maakt een ayurveda kapha mens licht en gelukkig?

1. Elke dag om 6:00 uur wakker worden
Als je teveel van de kapha dosha in je lichaam hebt, dan is de kans groot dat je je verslaapt. De onbalans zal hierdoor verder toenemen.

Als je Kapha hoog is, zal het opstaan elke dag voor 6 uur helpen om de Kapha te verminderen en de energie en motivatie te verhogen.

Dit gebeurt natuurlijk niet meteen, maar nadat lichaam en geest aan dit nieuwe schema wennen, zullen de positieve effecten merkbaar zijn.

En ten slotte, vermijd alle dutjes. Dutten is een belangrijke oorzaak van kapha-onbalans.

2. Schraap de tong elke ochtend.
Typisch komt een Kapha-onbalans gelijktijdig met toxines in het systeem. Dit kan je zien als de dikke, witte laag op je tong. Door elke ochtend een minuut te schrapen met een tongschraper, zal deze dode laag bacteriën worden verwijderd en voorkom je dat het opnieuw het systeem binnendringt.

3. Neem elke ochtend warm honingwater.
Honing, wanneer gebruikt in de juiste dosering met warm water, is een geweldige manier om Kapha te verminderen. Houd er rekening mee dat honing niet verwarmd mag worden. Dit doodt niet alleen de vitale voedingsstoffen, maar verandert ook de moleculaire structuur waardoor het toxisch wordt voor het lichaam.

4. Gember
Een van mijn meest favoriete en veelzijdige kruiden; deze pittige wortel is een van de grootste opties voor het verminderen van Kapha, het stimuleren van de spijsvertering / metabolisme en het verhogen van de bloedsomloop.

Tijdens een onbalans met Kapha is het elke dag drinken van gemberthee tussen de maaltijden van essentieel belang voor het verwijderen van de zware en trage eigenschappen die deze onbalans met zich meebrengt.

Naast het drinken van de thee, kan men ook gember toevoegen aan elke maaltijd.

5. Eet niet na 19.00 uur.
Hoewel dit voor de meeste mensen een moeilijke aanbeveling is om te volgen, is dit uiterst belangrijk als je teveel aan kapha hebt in je lichaam. Het innemen van voedsel na 19:00 uur zal de kapha verder doen toenemen en de spijsvertering / metabolisme verminderen.

Als alternatief is het eten van een licht verteerbaar diner elke avond tussen 17.00 en 19.00 uur een krachtige manier om je weer in balans te brengen. De geweldige opties voor kapha-gerechten zijn soepen op basis van bouillon, quinoa en gestoomde groenten en gierst.

6. Kruid je maaltijd
Een gemakkelijke en smakelijke manier om een overtollig kapha tegen te gaan is om gewoon warme kruiden aan elke maaltijd toe te voegen.

Dit kan zo simpel zijn als het toevoegen van kaneel en gember aan je favoriete ontbijt, het toevoegen van zwarte peper aan je diner of het bakken van je groenten in komijn, koriander en venkel.

Alle kruiden zijn gunstig voor kapha, maar dit zijn de beste keuzes: kurkuma, droge gember, zwarte peper, cayennepeper, komijn, koriander, venkel, bruin mosterdzaad, ajwain, kaneel, cardamon, kruidnagel en fenegriek. Zout verhoogt kapha in het lichaam en moet spaarzaam worden gebruikt.

7. Kom elke dag in beweging
Uit balans ben je gevoelig voor lethargie, traagheid, depressie en overgewicht. Je hebt activiteit en stimulatie nodig. Dagelijkse oefening is belangrijker voor jou dan voor de andere dosha’s.

Elke dag 20-30 minuten nemen om actief te zijn en bloed te laten pompen, is een eenvoudige maar krachtige manier om de opbouw van Kapha in het lichaam en de geest te verminderen.

Enkele prachtige en realistische opties zijn: een stevige wandeling van 20 minuten na de lunch (of wanneer dan ook), 20 minuten yoga, 20 minuten fietsen, een wandeling van 30 minuten. Trainen hoeft niet al te tijdrovend of vermoeiend te zijn. Houd het simpel, want dagelijkse consistentie is de sleutel tot permanente veranderingen.

8. Voer elke ochtend 10 zonnegroeten uit.
Surya Namaskar of de Zonnegroet, is een geweldige manier om de dag te beginnen, het lichaam en de geest te laten ontwaken. De zonnegroet is uitzonderlijk goed voor kapha-onevenwichtigheden vanwege de opwarmende aard van de training.

Voer deze elke ochtend uit bij het ontwaken en begin de dag fris, levendig en energiek. Om te beginnen, wil je misschien beginnen met 5 sets en vervolgens elke week een paar toevoegen totdat je het volledige getal hebt bereikt. Wees consistent en zorg ervoor dat je dit elke dag 5-7 dagen per week doet.

9. Kapala Bhati Pranayama.
Kapala Bhati is de Yogische ademhalingstechniek die voortkomt uit een snelle, “krachtvolle” diafragma-uitademing uit de neus. Deze beweging is geweldig voor het versterken van de buik en het verhogen van warmte, bloedsomloop, metabolisme en spijsvertering.

Deze pranayama-oefening is een krachtige manier om kapha in balans te houden, omdat het zowel het lichaam als de geest stimuleert. De beste tijd hiervoor is ’s morgens vroeg op een lege maag. Je kunt dit zowel direct vóór de Zonnegroet als direct erna passen.

10. Voer twee keer per week een Abhyanga-massage uit met Kapha-olie.
Een stimulerende zelf-olie massage is een geweldige manier om stagnatie door het lichaam te verwijderen en dingen in beweging te krijgen.

Deze massage moet worden gedaan met behulp van een warme kapha-olie doordrenkt met stimulerende kruiden.

Begin bij de voeten en eindig bij het hoofd, met snelle bewegingen om de energie te laten ontwaken. Laat de olie ongeveer 20-30 minuten inwerken voordat je een warme douche neemt om het af te spoelen.

11.Verwen je met een droge massage (Garshana )
Als de olie te zwaar voor je is, kan je een droge massage (garshana) uitvoeren.  Stimuleer je lichaam ’s ochtends met een droge massage met een zijden handschoen om de bloedsomloop te stimuleren en je reukvermogen met pittige, “verwarmende” aroma’s zoals dennen, eucalyptus en muskus.

12. Schrijf je in voor een leuke hobby
Zoek stimulatie. Omdat Kapha inherent koud, zwaar en dicht is, is stimulatie de sleutel tot het balanceren van Kapha. Je hebt de neiging je te hechten aan de status-quo en routine.

Ga daarom actief op zoek naar nieuwe ervaringen en gepassioneerde, vreugdevolle activiteiten. Voorkom sleur en zoek nieuwe uitdagingen, ga op zoek naar nieuwe ervaringen. Maak je leven interessant.

13. Een neti pot
Gebruik een ayurvedische neti-pot om congestie te helpen voorkomen. De neti-pot is een krachtig hulpmiddel voor nasale reiniging.