fbpx
ayurvedische kruiden keukenkastje

Ayurvedische kruiden in de keuken

In mijn keukenkastje heb ik een aantal Ayurvedische kruiden om mijn eten heerlijk mee te kruiden.

Maar daarnaast gebruik ik ze ook omdat ze andere voordelen hebben:
• Ze staan ook bekend als superfoods, want ze hebben in tegenstelling tot bewerkt voedsel (schadelijke e nummers) waardevolle voedingsstoffen.
• Bovendien bezitten ze vele medicinale eigenschappen.
• Daarnaast kan je ook kruiden gebruiken om schadelijke smaakstoffen die vaak worden gebruikt in bewerkt voedsel te vervangen.

Belangrijk voordeel Ayurvedische kruiden

Veel kruiden stimuleren de spijsvertering. Waarom is dit belangrijk?
Volgens Ayurveda is het noodzakelijk dat voedsel goed verteerd wordt. Een goede agni (spijsverteringsvuur) zorgt ervoor dat alle voedingsstoffen worden opgenomen en de rest volledig wordt uitgescheiden.

Is het spijsverteringsvuur zwak dan wordt een deel van het voedsel niet verteerd en deze zal circuleren in het lichaam. Deze onverteerde voedselresten wordt Ama genoemd.

Wil je weten of je ook Ama in je lichaam hebt, kijk dan of er een vieze, witte plakkerige substantie op de tong ligt. Bij veel Ama in je lichaam, volg de ayurvedische detox tips.

Enkele ayurvedische kruiden uit mijn keukenkastje

Het is makkelijk om een aantal ayurvedische kruiden toe te voegen bij het koken van gerechten. Ze inspireren mij tot het nemen van mijn gezondheid in eigen handen.
Enkele kruiden uit mijn keukenkastje:

1. Komijn zaad
Het is een bestanddeel van de meeste kerriepoeders en vele hartige kruidenmengsels. Het wordt gebruikt in stoofschotels en kip gerechten. Ook is het lekker in witte rijst, bonen en groente gerechten.

Dit kruid werkt als antioxidant en helpt vrije radicalen uit het lichaam te weren. Komijn is een zeer goede bron van ijzer en wordt gebruikt tegen spijsverteringsproblemen.

Hoe kan je komijn gebruiken:
Samen met anderen kruiden als thee drankje.
Bij het koken: je kan het gebruiken bij elk hartig gerecht. Maak bijvoorbeeld kaas pannekoeken met komijnzaad.

2. Asafoetida
Asafoetida  (deze) werkt goed tegen een opgeblazen gevoel, gas en constipatie. Het is pijnstillend en helpt afvalstoffen uit het darmstelsel te verwijderen.

Hoe kan je Asafoetida gebruiken:
Asafoetida tinctuur: Lees hier meer hoe je tinctuur kan maken.
Koken met Asafoetida : Deze specerij kan worden toegevoegd aan bijna elk hartig gerecht.

3. Kurkuma
Kurkuma  (deze) heeft een geweldige lijst van voordelen. Het is te vinden in elke Indiase keuken.  Het werkt bloedzuiverend, werkt preventief tegen Alzheimer. Het helpt tegen diabetes, obesitas, reumatoïde artritis en wondgenezing.
Kurkuma verbetert de teint en wordt vaak gebruikt in Ayurvedische schoonheid recepten en huismiddeltjes.

Hoe kan je Kurkuma gebruiken:
Kook met kurkuma: Kurkuma kan worden gebruikt in bijna elk recept. Probeer het in een groente soep, rijstgerecht of maak kurkuma melk.
Kurkuma melk: kook de melk en voeg ½ theelepel kurkuma poeder, samen met een beetje zwarte peper en kokosolie.

4. Kruidnagel
Ook kruidnagel is een veelgebruikt specerij in de Indiase keuken. Het kan kankerrisico’s in de ingewanden (maag- en darmkanker) verkleinen. Eugenol, een stof die veel voorkomt in kruidnagel, lost milieuvervuilende gifstoffen op. Het zorgt voor de verwijdering van toxinen uit het lichaam.

Hoe kan je Kruidnagel gebruiken:
Koken: In koekjes (speculaaskoekjes of kruidkoekjes), gebruik er weinig van omdat kruidnagel een sterke geur heeft. In een kruiden thee of in groente en vleesgerechten is het erg lekker.

5. Gember
Gember (deze) is een fantastisch kruid voor de preventie en behandeling van vele spijsvertering problemen. Bijvoorbeeld gas, indigestie, constipatie en een opgeblazen gevoel. Maar ook bij aandoeningen van de luchtwegen zoals verkoudheid, hoesten, bronchitis en longontsteking.

Hoe kan je Gember gebruiken:
Verse gember: Kauw een klein stukje gember met zout voor de maaltijd om de spijsvertering te verbeteren.
Koken: Het is niet alleen goed voor de spijsvertering, maar kan ook respiratoire aandoeningen voorkomen, zoals verkoudheid, hoesten, bronchitis, etc.
Gembersap: Gember kan worden gemengd met honing  voor een goede spijsvertering.

6. Fenegriek
Fenegriekzaad (deze) heeft een gezond voedingswaardeprofiel; het bevat een behoorlijke hoeveelheid vezels en mineralen, zoals ijzer en magnesium.
De indrukwekkendste resultaten met fenegriek komen uit onderzoek waarin werd geanalyseerd hoe het stofwisselingsziektes zoals diabetes beïnvloedt. Het schijnt zowel bij diabetes type 1 als type 2 goed te werken

Hoe kan je Fenegriek gebruiken:
Koude infusie: Vul geen jampot met 30 gram fenegriek en doe er water bij. Laat het gedurende 4-8 uur intrekken. Zeef het.
Koken: Fenegriekzaad en -poeder komt ook in veel Indiase en Aziatische recepten voor, vanwege de zoetige, nootachtige smaak.

7. Cayenne
Kruiden geven niet alleen kleur en smaak aan je gerechten, ze zijn ook nog eens heel erg gezond.
Cayenne (deze) zitten vol met capsaïcine, een geurloze verbinding die ze hun welbekende scherpte geeft. Capsaïcine is toevallig ook een vaatverwijder; het kan de bloedvaten verwijden en de doorstroming van bloed bevorderen.

Hoe kan je cayenne gebruiken:
Cayenne is een eersteklas kruid voor het opwarmen en het stimuleren van de koude spijsvertering. Of als een capsule (voorzichtig en neem te te veel in) Of in een tinctuur te gebruiken.
Koken: Voor wat pit in een gerecht, voeg een beetje cayenne peper toe.

8. Heilige basilicum of Tulsi
Heilige basilicum (deze) helpt het lichaam niet alleen om zich aan te passen aan stress, het kan ook energie en uithoudingsvermogen bevorderen.  Een manier om dit te doen is door het vermogen van het lichaam om efficiënt zuurstof te gebruiken te vergroten.

Net als onze gemeenschappelijke culinaire basilicum heeft heilig basilicum veel positieve effecten op het spijsverteringsstelsel. Het is een licht verwarmend
en aromatisch kruid en wordt gebruikt om stagnerende spijsvertering te bevorderen en het wordt vaak gecombineerd met gedroogde gember voor dit doel.
Stagnerende spijsvertering is wanneer je een maaltijd eet en het gevoel hebt dat het vastzit.  Het kan ook gaan om een opgeblazen gevoel, gas, verminderde eetlust en misselijkheid.

Tulsi is ook nuttig voor brandend maagzuur en kan zweren helpen genezen.

Hoe kan je Tulsi gebruiken:
Thee: De meest gebruikelijke manier om heilige basilicum te bereiden is als een thee.
Tinctuur: Als een heilige basilicum tinctuur, zou je kunnen beginnen met 40 – 60 druppels van een 1: 2 tinctuur, 2 – 3 keer per dag.

Lees hier hoe je zelf kruidengeneesmiddelen kan maken.

9. Venkelzaad
Foeniculum vulgare , beter bekend als venkel, is een smaakvolle medicinale plant. Venkelplanten zijn groen en wit, met gevederde bladeren en gele bloemen.
Zowel de bol en de zaden van de venkelplant hebben een milde, zoethoutachtige smaak. Toch is de smaak van de zaden krachtiger vanwege hun krachtige etherische oliën.
Venkelzaden (deze) bieden een breed scala aan gezondheidsvoordelen en kunnen antioxiderende, ontstekingsremmende en antibacteriële effecten verschaffen.
Venkelzaden leveren belangrijke voedingsstoffen op, zoals vitamine C, calcium, magnesium, kalium en mangaan.

Hoe kan je venkelzaad gebruiken:
Thee: Venkelzaad wordt vaak gebruikt voor het bereiden van een thee.
Tinctuur: Lees hier hoe je een tinctuur kan maken.
Koken: Gebruik het als ingrediënt in een garam massala.

Is jou keukenkastje ook een medicijnkastje?
Ervaar ook de magie en kracht van kruiden en voeg ze toe aan je gerechten.

Bron:
http://www.antioxidants-for-health-and-longevity.com/cumin-health-benefits.html
http://theepicentre.com/spice/cumin/
http://www.kitchendoctor.com/herbs/black_cumin.php
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/99422-de-frisse-geneeskracht-van-kruidnagel.html