Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Ayurveda slechte spijsvertering waarschuwing

6 Waarschuwingssignalen dat je spijsvertering niet optimaal werkt

De darm is populair in de welzijnsbeweging. Dus vandaag een artikel over de darmgezondheid met de nadruk op je spijsverteringsvuur (agni) en wat een slechte spijsvertering kan veroorzaken.

Je darm is het hele spijsverteringskanaal dat van je slokdarm naar je rectum loopt. Het doet echter meer dan alleen voedsel opnemen en voedsel uitscheiden.

Deskundigen verwijzen naar de darm als het tweede brein. De microben en zenuwen in de darmen kunnen de communicatie met de hersenen starten en beïnvloeden alles, van honger tot humeur.

Inderdaad, de darm wordt nu het tweede brein genoemd met betrekking tot vele gebieden van cognitieve, mentale en emotionele gezondheid.

Ayurveda en de darmen

Volgens Ayurveda begint alle ziekten in het spijsverteringsstelsel en de moderne wetenschap bevestigt dit oude concept door de nadruk te leggen op de relatie tussen de gezondheid van het darmkanaal en het microbioom (goede bacteriën die in je darmen leven) en een gezonde geest.

Het oude gezegde ‘je bent wat je eet, ‘ wordt vervangen door het ayurvedische concept van ‘je bent wat je verteert’.

In de Ayurvedische traditie is het spijsverteringsvuur (agni) cruciaal voor:
• de manier waarop we ons voedsel verteren
• maar ook hoe we ons leven in het algemeen verteren: mentaal, emotioneel en fysiek.

Het heeft geen zin om gezond, biologisch te eten, als ……

Je eet gezond, biologisch, je superfoods, geen chemische voeding, maar ….. als je spijsvertering niet optimaal werkt, zullen al deze gezonde voedingsstoffen niet door je lichaam worden opgenomen. Jammer van die dure biologische voeding.

Bij het eten van gezonde voeding, is het langrijk om te begrijpen dat als je niet in staat bent voedsel te verteren, absorberen en assimileren, (omdat je spijsvertering niet optimaal werkt), het niet zo belangrijk is als wat we eten, als over hoe we het verteren.

Hoe eten

Hoe we eten is van vitaal belang voor je vermogen om te verteren. We weten allemaal dat je een gezonde voedzame maaltijd niet goed verteerd, wanneer:
• je bent gestrest
• emotioneel uit balans
• of je hebt haast

Wanneer je gestrest bent, teveel koffie hebt gedronken, is je sympathisch zenuwstelsel geactiveerd. Je energie bevindt zich in deze modus in je spieren en hersenen, niet in je spijsverteringsstelsel en het voedsel zal niet de aandacht krijgen die het nodig heeft om te worden verteerd en geassimileerd.

Hoe dan wel?
Je lichaam moet in de ontspannen modus zijn om het spijsverteringskanaal en de organen goed te kunnen laten functioneren.

Daarom is het van cruciaal belang voor een goede spijsvertering om van je maaltijden een actieve meditatie te maken door met aandacht te eten op een rustige en ontspannen manier in een vredige en prettige omgeving. Bid of wees even stil voordat je begint met eten, het geeft rust en komt de spijsvertering ten goede.

Hoe werkt het vuurtje in je maag?
De agni kan worden gezien als een vuurtje in de buik. Allopathisch, zou de agni spijsverteringsenzymen of zoutzuur kunnen worden genoemd, maar het is veel complexer dan dit.

Wanneer je eet, moet het voedsel worden ‘gekookt’ of verteerd door je spijsverteringsvuur. Als je vuurtje te zwak is om het voedsel goed te ‘koken’, wordt het voedsel niet volledig verteerd.

Wat gebeurd er met het onverteerde voedsel in je lichaam
Het onverteerde voedsel zal in de darmen terecht komen en zich daar ophopen. Dit onverteerde voedsel verandert in een vieze, plakkerige en stinkende substantie, die ayurveda Ama noemt. Wil je weten of je ook ama hebt in je lichaam? Steek als je wakker wordt in de ochtend je tong uit voor de spiegel. De vieze witte laag op je tong is een teken van ama. Met een tong schraper kan je ama van je tong verwijderen.

Ama kan de darmen verstoppen, of zich door het lichaam gaan verspreiden en bijvoorbeeld de bloedbaan verstoppen. De eerste signalen van ama in je lichaam uit zich ook als een opgeblazen buik, winderigheid, constipatie, angst (bij vata mensen met een onregelmatige spijsvertering), of zure maag, diarree, een brandend gevoel in de maag (bij pitta typen met een overactieve spijsvertering) of overgewicht, lethargie, depressie (bij kapha typen, die een zwakke spijsvertering hebben).

Ama zal naar enige tijd chemische veranderingen ondergaan en veranderen in gifstoffen, die via het bloed overal in het lichaam terecht kunnen komen. In Ayurveda wordt gezegd dat ama de oorzaak is van velerlei ziekten.

Zorg voor een goed brandend verteringsvuur. Dit voorkomt onvolledige verbranding van voedsel waardoor ama (giftige restproducten van de vertering) achterblijft in je darmen.

Tekenen van een slecht werkende spijsvertering

Je zou kunnen denken dat de tekenen van een ongezonde darm duidelijk zijn. Natuurlijk kunnen symptomen zoals een opgeblazen buik, winderigheid, zure maag, overgewicht, aangeven dat er iets mis is.

We praten niet over de voor de hand liggende symptomen van een ongezonde darm: opgeblazen buik en zure maag.

Er zijn ook andere fysieke, emotionele en mentale waarschuwingssignalen die ook aangeven dat je spijsvertering niet optimaal werkt

6 Waarschuwingssignalen dat je spijsvertering niet optimaal werkt

Stress, angst en depressie
De oude leringen van Ayurveda vertellen ons dat onze emotionele toestand een grote impact heeft op je lichamelijke gezondheid. Mensen zijn emotionele wezens  en er is een relatie tussen je emoties en wat er gebeurt in je lichaam. Er is een bijzonder diepe relatie tussen je emoties en gedachten, zowel bewust als onbewust en je spijsvertering.

De bekleding van je darmen is gevuld met zenuwen die vergelijkbaar weefsel bevatten als de hersenen. Deze zenuwen communiceren met de hersenen.

Je darmen geven ook dezelfde feel-good neurotransmitters vrij die ervoor zorgen dat je je goed voelt. Als je darmbacteriën in balans zijn, heb je een grotere kans dat je geest in balans is.

Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt het Ayurvedische begrip van de emotionele band tussen buik en hersenen. Klinisch psychologen aan de Universiteit van Californië in Los Angeles, evenals andere wetenschappers op het gebied van de relatie tussen voedsel en gemoedstoestand, hebben studies uitgevoerd ter ondersteuning van het verband tussen fysiologie en emoties, zoals angst en depressie.

Onderzoek toont aan dat ontsteking mogelijk de voorbode is van stemmingsstoornissen zoals depressie. Wanneer mensen hun dieet aanpassen, wordt de ontsteking verminderd en verbeteren de gemoedstoestanden.

De volgende op de lijst met waarschuwingssignalen waaruit blijkt dat je spijsvertering niet goed werkt is …

Overgewicht
Als je problemen hebt met afvallen, ook al eet je gezond, vermijd je chemische voeding, beweeg je regelmatig, kan dit te wijten zijn aan een zwakke spijsvertering. Met name van belang bij de kapha mensen.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen met overgewicht of obesitas een ander evenwicht van darmbacteriën hebben dan mensen met een gezond gewicht. De balans van microben die je hebt vanaf de geboorte kan je hele leven lang het stadium van gewicht bepalen (1).

Het goede nieuws is dat als je eet volgens je dosha en je spijsvertering optimaliseert dat mensen met overgewicht snel afvallen.

Huid problemen
Of je nu vaak last hebt van huidveroudering, rimpels, droge schilferende huid, acne, eczeem, zullen misschien de meest intensieve huidverzorgingsroutine het probleem niet helemaal oplossen. Dat komt omdat je huidproblemen mogelijk worden veroorzaakt door een niet optimaal functionerende spijsvertering.

Huiddeskundigen verwijzen naar een darm-hersenhuid en leggen uit hoe darmgezondheid de ontsteking in het hele lichaam beïnvloedt, wat op zijn beurt de huid aantast (2).

Een droge, schilferende huid is waar ik persoonlijk jarenlang mee worstelde. Het was constant en frustrerend.

Ik kreeg het onder controle met een paar dingen: eten volgens mijn dosha en mijn spijsvertering optimaliseren.

Word je vaak ziek?
Volgens het Gut Health Project wordt meer dan driekwart van je immuunsysteem gevonden in je maag-darmkanaal.

Een gezond microbioom, de balans van bacteriën in je darmen, produceert gezond slijm dat ongewenste bacteriën, virussen en toxines opslokt en helpt om ze uit je lichaam te verwijderen.

Gezond slijm zorgt er ook voor dat je lichaam de juiste vitaminen en mineralen opneemt om je immuniteit ondersteunt.

Als je darm ongezond is, kan dik, schadelijk slijm de verkeerde insecten helpen en het vermogen van je lichaam om vitaminen en voedingsstoffen op de juiste manier te gebruiken, beperken.

Brandend maagzuur
Het brandend maagzuur wordt veroorzaakt door zure reflux, wat ontstaat wanneer er maagzuur in de slokdarm wordt vrijgegeven.

Brandend maagzuur komt voor bij de pitta typen of als teveel aan pitta (de kwaliteit zuur) in je lichaam is gestegen. Dat komt als gevolg van slechte eetgewoonten, een jachtige leefstijl en stress.

Er zijn verschillende reguliere medicijnen op de markt die de symptomen van brandend maagzuur helpen verlichten. Deze zogenaamde zuurblokkers hebben een sterke werking, maar doen weinig aan de oorzaak.

Sterker nog, er zijn steeds meer aanwijzingen dat langdurig gebruik van zuur reducerende geneesmiddelen het risico op darminfecties en longontsteking verhoogt. Het kan ook de calciumabsorptie beïnvloeden, waardoor osteoporose erger wordt. Dit kan verklaren waarom niets je brandend maagzuur lijkt te helpen. (3)

Gebrek aan energie
Heb je weinig energie, zelfs als je genoeg geslapen hebt, dan werkt je spijsvertering niet optimaal.

Er is een verband tussen de drie dosha’s en de drie belangrijkste typen vermoeidheid. Mentale vermoeidheid wordt geassocieerd met een onbalans in vata dosha, emotionele vermoeidheid wordt veroorzaakt door een onbalans in pitta dosha en fysieke vermoeidheid wordt veroorzaakt door een onbalans in kapha dosha.

Een ongezonde balans van bacteriën in de darmen kan voorkomen dat je lichaam de voedingsstoffen opneemt die het van voedsel nodig heeft, waardoor je de hele tijd moe bent. 

Bron:
https://chopra.com/articles/the-link-between-your-emotions-and-your-digestion
https://www.yogajournal.com/food-diet/digest-this
1.https://www.scientificamerican.com/article/how-gut-bacteria-help-make-us-fat-and-thin/
2.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3038963/
3.https://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=112564382