Ashwagandha tegen stress, angst, slapeloosheid

Ashwagandha tegen stress, angst, slapeloosheid

​​Ashwagandha (Withania somnifera), de schijnbaar almachtige plant tegen stress, angst, slapeloosheid en opgejaagdheid.

Heb je ook gehoord over deze claims van de Ashwagandha? Het is populair in heel India en het wordt al duizenden jaren gebruikt in vele ayurvedische huismiddelen.

Het wordt Ashwagandha genoemd, omdat de wortel van de plant naar paard ruikt. Ashwa betekent paard en Gandha betekent geur. Ook wordt gezegd dat het zo wordt genoemd omdat het je de kracht geeft van een paard. Withania somnifera wordt ook wel ‘Indiase ginseng’ genoemd.

Indiërs waarderen Withania somnifera als een natuurlijk middel tegen stress, angst, slapeloosheid en onrust.

Dit zijn niet alleen volksverhalen. Voorlopige studies hebben deze traditionele toepassingen onderzocht en aangetoond.

Werking Ashwagandha tegen stress en angst

​Ashwagandha: het anti stress kruid
Het heeft opmerkelijke stress verlichtende eigenschappen vergelijkbaar met die van sterke medicijnen die gebruikt worden bij de behandeling van depressie en angst.

​Deze opmerkelijke kwaliteit van Ashwagandha is aangetoond door middel van klinisch onderzoek. Aangetoond is dat Ashwagandha net zo effectief is als enkele tranquillizers en antidepressiva.

Orale toediening van dit kruid toont aan dat het angst verlichtende effecten heeft, vergelijkbaar met geneesmiddelen die voorgeschreven worden tegen angst, Lorazepam (Ativan).

Ook is aangetoond dat het anti depressieve effecten heeft, vergelijkbaar met die van het antidepressivum imipramine (Tofranil). Stress, schadelijke ingrediënten in cosmetica, e nummers in voeding hebben een negatieve invloed op ons zenuwstelsel.

Wetenschappelijke studies ondersteunen het vermogen van ashwagandha om niet alleen stress te verlichten, maar ook de hersencellen te beschermen tegen de schadelijke effecten van onze moderne levensstijl.

Het beste is dat Ashwagandha geen negatieve bijwerkingen heeft. Men denkt dat de vele voordelen die zijn waargenomen in studies, komen door het vermogen van Ashwaganda om het ‘stress hormoon’ cortisol te verminderen.

Als je onder chronische stress verkeert zal je cortisol niveaus stijgen, wat kan leiden tot symptomen zoals angst, depressie en slecht slapen.

​Ashwagandha als natuurlijk middel om te slapen

​Omdat ashwagandha de cortisol niveaus vermindert, helpt het ook tegen slapeloosheid.Een te hoog niveau van cortisol kan zorgen voor in- en doorslaapproblemen. Het zorgt ervoor dat je geest bezig blijft en je gedachten komen niet tot rust.

In feite kan een aanwijzing voor de kalmerende werking van de Ashwagandha worden gevonden in het tweede deel van zijn wetenschappelijke naam, Withania somnifera. Het woord komt voort uit het Latijnse woord “somnus,” of slapen.

Volgens de medische onderzoekers, dankt ashwagandha zijn relaxerende eigenschappen aan een groep alkaloïden genaamd, withanolides.

Andere bestanddelen, zoals sitoindosides, samen met saponinen en diverse mineralen, kunnen ook een rol spelen bij het realiseren van een toestand van rust.

Withania somnifera werkt als een kalmeringsmiddel op het centrale zenuwstelsel. Het veroorzaakt sensaties van rust en ontspanning waardoor je makkelijker slaapt.

Gebruik adaptogene kruiden tegen stress
Adaptogene kruiden zijn kruiden die je helpen te ontspannen, zoals:
Hop (deze)
– St. Janskruid (deze)
Ashwagandha (deze)
Kamille (deze)
–  Tulsi (deze)
Aziatische waternavel (deze)
– Lavendel (deze)
– Brhami (deze)

Heb je last van aanhoudende slapeloosheid veroorzaakt door stress?

​Dan kan je Withania somnifera gebruiken, samen met andere maatregelen zoals:

• Bij problemen met in slaap vallen, probeer ontspanningstechnieken als ademhalingsoefeningen, meditatie of yoga.

• Probeer vast te houden aan een routine voor het slapen gaan.

• Vermijd liever cafeïne.

• Gebruik liever geen voedingsmiddelen met schadelijke e nummers, toegevoegde suiker of wit meel.

• Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan.

• Zorg ervoor dat je tijdens de dag voldoende lichaamsbeweging hebt.

• In de Ayurveda wordt slapeloosheid vaak verbonden met een te hoge vata dosha in het lichaam.

Mensen met een teveel aan vata dosha zijn vaak prikkelbaar, angstig en kunnen niet goed slapen. Een Ayurvedische behandeling is het masseren van olie op het hoofd en de voeten. Voor het vata type wordt warme sesamolie hiervoor gebruikt.

• Overweeg een Shirodhara massage tegen slapeloosheid of doe een zelf massage (Abhyanga).

​Andere voordelen Ashwagandha

​Het gebruik van Ashwagandha tegen stress, angst, slapeloosheid en depressiviteit zijn slechts enkele voordelen die dit kruid biedt.

Aangezien Withania somnifera een zeer bekend kruid is, zijn tal van studies verricht naar de traditionele toepassingen.

Aangetoond is dat de werking van Ashwagandha ingezet kan worden bij uiteenlopende problemen:

• met name chronische aandoeningen zoals artritis.

• het balanceert de bloedsuiker bij diabetes.

• het verlaagt cholesterol.

• Het verhoogt het aantal zaadcellen bij mannen.

• Het kan een veelbelovende alternatieve behandeling zijn voor diverse degeneratieve ziekten zoals Alzheimer en Parkinson.

• Als middel tegen huidveroudering. Vroegtijdige huidveroudering wordt gekoppeld aan chronische stress. Stress zorgt voor vrije radicalen. Withania somnifera heeft krachtige antioxiderende eigenschappen die de vrije radicalen neutraliseren. Maak zelf een gezichtsmasker tegen huidveroudering met ashwagandha poeder.

• Nog opmerkelijker voorlopige studies tonen aan dat dit kruid anti-kanker eigenschappen bezit.

​Hoe Ashwagandha poeder te gebruiken?

​Ashwagandha is te koop als capsule, tabletvorm of als poeder. Ashawagandha poeder (deze bijvoorbeeld) kan gebruikt worden in vele recepten.

1. Je kan er thee van zetten.
2. Doe 1 theelepel van ashwagandha poeder in een groente sapje, fruit sapje of yoghurt.
3. Je kan het ook eenvoudig met wat water innemen.

Let op:

Zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven, kunnen dit kruid beter niet gebruiken. Overdosering van dit kruid kan leiden tot maagklachten, diarree en braken.

Inname van Withania somnifera kan leiden tot een verhoging van het schildklierhormoon. Als je medicijnen inneemt raadpleeg altijd een arts voor je begint met het gebruik van dit kruid.

Bron:
1. Bhattacharya SK, Bhattacharya A, Sairam K, Ghosal S. Anxiolytic-antidepressant activity of Withania somnifera glycowithanolides: an experimental study. Phytomedicine. 2000 Dec;7(6):463-9.
2. A Prospective, Randomized Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Safety and Efficacy of a High-Concentration Full-Spectrum Extract of Ashwagandha Root in Reducing Stress and Anxiety in Adults
3. Naturopathic care for anxiety: a randomized controlled trial ISRCTN78958974.
4. Anxiolytic-antidepressant activity of Withania somnifera glycowithanolides: an experimental study
5. 14. Jayaprakasam B, Zhang Y, Seeram NP, Nair MG. Growth inhibition of human tumor cell lines by withanolides from Withania somnifera leaves. Life Sci. 2003 Nov 21;74(1):125-32.
6. Anwer T, Sharma M, Pillai KK, Iqbal M. “Effect of Withania somnifera on insulin sensitivity in non-insulin-dependent diabetes mellitus rats.” Basic & Clinical Pharmacology & Toxicology 2008 102(6):498-503.
Photo by cliff1066™