bhhyanga zelf massage

Abhyanga of Ayurvedische zelf massage

Abhyanga of zelf massage kan gemakkelijk in de dagelijkse routine worden opgenomen. Deze ayurvedische massage is een uitdrukking van zelf liefde van top tot teen met warme olie.

In India, waar Ayurveda is ontstaan, wordt deze Ayurvedische massage dagelijks toegepast. Baby’s worden gemasseerd door hun moeders. Vervolgens word je als peuter gemasseerd, dan als klein kind. Vervolgens voer je als volwassene zelf de Abhyanga uit.

Aanraking is een belangrijke behoefte van de mens

Het Sanskriet woord sneha betekent zowel “olie” als “liefde” en de effecten van Abhyanga zijn vergelijkbaar met liefde. Zelf massage kan een diep gevoel van stabiliteit, warmte en comfort geven. Aanraking is een belangrijke behoefte van de mens.

De Zweedse professor Kerstin Moberg ontdekte dat massage een positieve invloed heeft op de hormoonhuishouding. Tijdens een massage neemt het aantal hormonen en neurotransmitters oxytocine (ook wel het knuffelhormoon genoemd) en serotonine (ook een gelukshormoon) in het bloed toe [1].

De huid is het grootste orgaan van het lichaam. Het produceert natuurlijk voorkomende anti-depressiva, anti-kanker en anti-aging stoffen en ook hormonen die de circulatie verbeteren.
Volgens onderzoekers van de Canadese McMaster University helpt een korte massage ontstekingen in spieren tegen te gaan. [2]

Ayurvedische zelf massage is ontspannend, energiek en verzorgend. Het is voedend voor het lichaam, geest en ziel. Een korte massage van 5 minuten is voldoende, maar 20-30 minuten is beter. De massage wordt het beste in de ochtend uitgevoerd, om het energieniveau gedurende de dag te ondersteunen.

Wat zijn de voordelen van zelf-massage (Abhyanga)?

Wat ik aanraad is om jezelf een massage te geven en vervolgens te beoordelen hoe je je voelt. Volgens Ayurvedische teksten zijn enkele voordelen van zelf massage:
• kalmeert de geest en het zenuwstelsel,
• bevorderen van een betere focus en evenwichtige emoties
• vermindert angst
• stralende huid
• verjongt het lichaam en geest
• betere, diepere slaap
• verwijdering van onzuiverheden uit het lichaam

Olie is vet, zwaar en verwarmend en verlaagt daarom de vata energie. Volgens experts ontstaan 60% van onze klachten door een vata-onbalans. Een regelmatige massage wordt aanbevolen om de vata energie te kalmeren en in balans te behouden.

Hoe doe je een zelf massage

• Reserveer tijd voor uw massage.
• 5-10 minuten is genoeg tijd om de olie te masseren op je lichaam
• Laat de olie 20-30 minuten inwerken voordat je doucht, maar als je geen tijd heb kan je ook de olie wrijven op de huid in plaats van zeep te gebruiken.
• Doe dit dagelijks.

Zelf massage (Abhyanga)

• Begin met een kleine hoeveelheid olie in je handen en wrijf de olie op de hoofdhuid en het haar met je vingertoppen. Als je liever geen olie op je haar wil aanbrengen, laat deze stap achterwege.
• Masseer krachtig elk deel van het lichaam met de olie.
• Gebruik lange slagen op je ledematen en cirkelvormige bewegingen over al uw gewrichten, borst en buik.
• Zeep droogt de huid. Het beste is om te douchen zonder het gebruik van zeep. De dunne laag olie die op de huid achterblijft na het baden, houdt de huid gehydrateerd. In plaats van zeep kan je ook een kruiden badpoeder proberen.

Kies een massage olie die het beste bij jou body-mind type past

Kies een massage olie, die past bij jou body-mind type (dosha type). Doe hier de Ayurveda test om erachter te komen wat jou body-mind type is (Vata, Pitta of Kapha). Er zijn vata massage olie, pitta massage olie en kapha olie.

Basis massage oliën zoals sesamolie, kokosolie of amandelolie zijn goed om mee te beginnen. Rauwe, koudgeperste, biologische oliën zorgen voor maximaal voordeel.

De effecten worden versterkt door het gebruik van een olie doordrenkt met Ayurvedische kruiden en bloemen. (lees hier hoe je zelf een Ayurvedische kruiden olie kan maken)

• Vata type: Sesamolie is over het algemeen de eerste keuze voor het kalmeren vata dosha. Het is voedzaam, het zuivert en heeft anti-inflammatoire eigenschappen. (Deze sesam olie bijvoorbeeld).
• Pitta type: Kokosolie is koelend en werkt goed voor de pitta type (vuur / water-element).
• Kapha type: Zonnebloemolie is zowel voedend als verzachtende voor kapha (aarde / water-element).

Opeenhoping van olie in mijn douche?

Het uitvoeren van een Abhyanga kan leiden tot vette handdoeken, kan zorgen voor opeenhoping van olie in de afvoer en een plakkerige vloer.

Houd een fles afwasmiddel in je douche of bad. Wanneer je klaar bent spuit wat hiervan op de vloer en dweil de vloer. Als je dit iedere keer doet na een Abhyanga voorkom je een opeenhoping van olie. Als de douche vloer glad is, of als je bang ben dat je zult glijden, houd dan iets wat stabiel is vast als je een abhyanga uitvoert. Zorg ervoor dat je niet uitglijd.

Giet twee keer in de maand een beetje milieuvriendelijke reinigingsmiddel in de afvoer.
Gebruik een baddoek om op te zitten tijdens het inwerken van de olie op de huid en een die je gebruikt om je mee te drogen na de douche. De eerste baddoek zal snel aan vervanging toe zijn, ook al was je die goed.

Bron:
http://healing.about.com/od/massagestyles/a/abhyangamassage.htm
Uvnäs-Moberg, MD, PhD, Kerstin. The Oxytocin Factor: Tapping the Hormone of Calm, Love, and Healing. Cambridge, MA: Da Capo Press, 2004.
“Oxytocin.” 11August 2008. 12 Aug 2008 http://www.en.wikipedia.org/wiki/Oxytocin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Abhyanga
Photo by dMap Travel Guide